Ostatnie wiadomości

Strony: [1] 2 3 ... 10
1
Rzeczy dziwne i ciekawe / Odp: Tajemnicze zabudowania na dnie jeziora Białego
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Piotr Paweł CYPLA dnia Maj 23, 2017, 11:07:24 pm »
Ciekawe czy jest tu mowa o Leopoldzie Walickim - właścicielu Jezior i majątku Zadubie. Niestety niewiele o nim samym wiemy. Urodził się około 1810 roku, ale chrzczony był chyba w innej parafii niż Jeziory. W spisie wiernych parafii jezierskiej z 1852 roku wymieniany jest jako właściciel majątku Zadubie - kawaler lat 42. Z ksiąg metrykalnych parafii jezierskiej możemy wywnioskować, że był synem Jana (kapitana Wojsk Rosyjskich) i Teresy z Salmonowiczów (zmarła 10 XI 1847 roku w Dworze Wilanów). Leopold nosił tytuł hrabiowski - jego dziadkiem był prawdopodobnie Korneliusz Walicki ur. ok. 1748, zm. 27 IX 1818 roku w Zadubiu (par. Jeziory). Był szambelanem dworu JKM. Przypuszczam, że pierworodnym synem Korneliusza był Kornel Walicki ur. ok. 1779 roku, zmarły 27 X 1847 roku w Jeziorach - podpułkownik Wojsk Polskich, Kawaler Orderu Maltańskiego, bezżenny i bezdzietny.

Leopold miał brata Michała i dwie siostry: Paulinę i Joannę. Michał Walicki ur. ok. 1800 roku, zmarł 14 IX 1848 roku w Grodnie (pochowany w Jeziorach). Pozostawił żonę - Leokadię z Czechowskich (Czachowskich?) i 3 córki: Marię, Teresę i Ludwikę.

Z Jeziorami miał związek jeszcze jeden Michał Walicki (1746-1828) - postać niezwykle barwna i kontrowersyjna. Założył on Konwikt  na 8 ubogich uczniów, istniejący od r. 1808. Hrabia, podstoli koronny, filantrop, a jednocześnie zapalony hazardzista znany w całej ówczesnej Europie.
Być może był on bratem Korneliusza.

I to właściwie wszystko co wiem o Walickich z okolic Grodna. Może ktoś z forumowiczów potrafi uzupełnić.
2
Indeksacja parafii Grodzieńskich / Odp: Błędy w indeksowanych księgach
« Ostatnia wiadomość wysłana przez A. Rybalko dnia Maj 23, 2017, 10:31:31 pm »
Dobry pomysł, Ato.

Należy brać pod uwagę, że odpisy sporządzano w 2-3 kopiach i w każdej z nich mogły być błędy. Indeksując parafię Repla korzystałam początkowo z mało znanej kopii z Biblioteki Wróblewskich w Wilnie w celu wyszukania niektórych metryk. Następnie podjęłam się indeksacji z kopii "mormońskiej", której oryginał znajduje się w Archiwum Panstwowym w Wilnie. Okazało się przy tym, ze kopie nie są identyczne, w jednej brakowało jednego, w drugiej - czego innego i na odwrót. Naturalnie nie byłam w stanie zbadać tego do końca, ale błędy musiały być nierzadkie, skoro stały się zauważalne już w tych kilkudziesięciu metrykach. Co ciekawe, w kopii mormońskiej brakowało calej strony, która odnalazła się w kopii "Wróblewskich" w podwójnym wymiarze. Wygląda na to, że strony przy zszywaniu ksiąg jakoś się przemieszały.

Pozdrowienia,
Alicja
3
Indeksacja parafii Grodzieńskich / Błędy w indeksowanych księgach
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Ata dnia Maj 23, 2017, 05:56:53 pm »
Zakładam ten wątek, aby zamieszczać w nim informacje na temat błędów w księgach, które mogą mieć znaczenie dla osób poszukujących przodków.

W księdze Grodno Fara - urodzenia 1829 - brak jest aktów od 227 do 237 (wpisy od 24.09.1829 do 5.10.1829). Prawdopodobnie skrybie umknęła jedna kartka podczas przepisywania z unikatu. 

pozdrawiam
Ata

4
Listy do Ekonomów Forum / Odp: Aktualny stan indeksacji
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Piotr Paweł CYPLA dnia Maj 22, 2017, 07:25:30 pm »
PARAFIA JEZIORY

W dniu dzisiejszym dodałem skrócone indeksy:

- chrzty: 1841-1845
- zgony: 1841-1845


6
Listy do Ekonomów Forum / Odp: Aktualny stan indeksacji
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Piotr Paweł CYPLA dnia Maj 20, 2017, 08:45:57 pm »
Wszystkim serdecznie dziękuję za zaangażowanie w indeksacji. Aktualny stan indeksacji staram się zamieszczać na naszym portalu w dziale "Metrykalia rzymsko-katolickie" - http://www.rodygrodzienskie.pl/?page_id=431
Gdyby ktoś zauważył jakieś braki, bardzo proszę o wiadomość.
7
Listy do Ekonomów Forum / Odp: Aktualny stan indeksacji
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Piotr Paweł CYPLA dnia Maj 20, 2017, 08:43:20 pm »
PARAFIA JEZIORY

Z przedstawionych wcześniej planów do dnia 20.05.2017 wykonano indeksy:

- chrzty: 1846-1847 M.Orechwo
- śluby: 1846-1847 M.Orechwo
- zgony: 1802-1818, 1846-1847 M.Orechwo

w trakcie indeksacji:

- chrzty: 1800-1801, 1841-1845 M.Orechwo/K.Gorczyca
- śluby: 1800-1801. 1818, 1839-1845 P.Cypla
- zgony: 1800-1801, 1819, 1841-1845 M.Orechwo/K.Gorczyca

planowane do indeksacji w 2017 roku

- chrzty: 1790-1799 P,Cypla
- śluby: 1848-1864; 1900-1912 P.Cypla


Wykonane indeksy i plany indeksacyjne parafii jezierskiej zamieszczone są na http://www.rodygrodzienskie.pl/?page_id=1950


8
Listy do Ekonomów Forum / Aktualny stan indeksacji - 16 maja 2017
« Ostatnia wiadomość wysłana przez A. Rybalko dnia Maj 16, 2017, 08:37:48 pm »
Kochani,

i znów nieco wody w Niemnie upłynęło, nieuchronnie przybyło też indeksów.

Oto krótkie streszczenie zmian, które znalazły się dziś w trzech powyższych zestawieniach.

Dekanat Grodno

Grodno – Fara
Chrzty 1829      w trakcie opracowania         M. Wróblewska

Kaplica w Massalanach
Chrzty 1862 - 1866, 1868   dostępne w portalu genealodzy.pl   M. Wroblewska


Dekanat Sokółka:

Odelsk
Chrzty 1765-1789      w trakcie opracowania   A. Kożuchowski

Sidra
Chrzty 1808-1820   ˛   w trakcie opracowania       A. Rybalko
Śluby 1808-1818, 1820    w trakcie opracowania      A. Rybalko
Zgony 1808-1818   ˛   w trakcie opracowania       A. Rybalko

Suchowola
Chrzty 1839-1840   w trakcie opracowania   J. Gniedziejko
Śluby 1814-1821   w trakcie opracowania   Ewa Witkowska
Śluby 1849-1864   w trakcie opracowania   Ewa Witkowska


Pozdrawiam słonecznie,

Alicja

9
Listy do Ekonomów Forum / Stan indeksacji - Aktualizacja
« Ostatnia wiadomość wysłana przez A. Rybalko dnia Maj 07, 2017, 04:50:07 pm »
Kochani,
dzisiejsza aktualizacja indeksów wykazała szereg interesujących zmian, które zostały już wprowadzone do zestawienia. Poniżej krótkie streszczenie:

Dekanat Grodzieński:

]Brzostowica Mała
Śluby 1794-1836   dostępne w portalu genealodzy.pl   T. Urlich

Jeziory
Chrzty (grek.-kat.) 1827-1828   dostępne w portalu genealodzy.pl   W. Adamiec

Kaplica w Massalanach
Chrzty 1863, 1865, 1866, 1868   w trakcie opracowania   M. Wroblewska

Dekanat Sokółka:

Sidra
Chrzty 1808-1817   ˛   w trakcie opracowania       A. Rybalko
Śluby 1808-1816, 1820    w trakcie opracowania      A. Rybalko
Zgony 1808-1816   ˛   w trakcie opracowania       A. Rybalko

Suchowola
Chrzty 1827-1838   dostępne w portalu genealodzy.pl   Ewa Witkowska

Gdybyście zauważyli jakiekolwiek pominięte indeksy, proszę o wiadomość.

Pozdrowienia,
Alicja
10
Szukam rodziny, nazwiska / Odp: Cydzikowie
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Rafał Jurowski dnia Maj 07, 2017, 01:36:04 pm »
W książce "Moje życie, mój czas" autorstwa Pani Marii ze Zdziechowskich Sapieżyny kilkrotnie wspominana jest bardzo ciekawa postać kucharza ze Spuszy - Cydzika, który pracował tam na pewno w 1934 roku. W książce autorka opisała kilka sytuacji zwiążanych z kucharzem Cydzikiem, między innymi że szkolił się w Rosji za cara i rzekomo był kucharzem u jakiegoś kniaźia (w co autorka mu nie wierzyła) oraz, że uratował ją oraz jej rodzinę. Niestety autorka nie podała jego imienia. Może ktoś z przekazów rodzinnych wie o nim coś więcej ?

Z przekazów mojej rodziny słyszałem, ze jeden Jurowski od księcia Sapiehy zakupił czy wręcz otrzymał ziemię w folwarku Chwieńkowo na bardzo korzystnych warunkach. Przyczyną tak korzystnej oferty było to, że Jurowski zapewne w okresie wojny bolszewickiej księcia Sapiechę ukrył. Podejrzewam więc, że Sapiehowie znali wiele osób pochodzących z naszych okolic, bardzo możliwe więc, że kucharz urodził się w jednej z nich, może nawet z samych Cydzikach.

Tutaj fragment książki z komentarzem pochodzącym ze strony http://dakowski.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=6431

"Gdy 17 września 1939 roku Maria ze Zdziechowskich Sapie­żyna próbowała opuścić swój dom w Różanie, wraz z całą ro­dziną, służącymi i ich rodzina­mi, których zamierzała wziąć pod opiekę - tak samo jak własne dzieci i krewnych ­w realiach przymusowej wo­jennej tułaczki, nagle przed do­mem pojawiła się grupa nie­znanych cywili.


"Kątem oka zo­baczyłam wymierzone w nas pistolety! Kilku uzbrojonych ludzi szło ku nam aleją". Naj­pierw zaczęła krzyczeć: "Cokol­wiek zrobicie, zostawcie dzieci w spokoju!... Nie rozstrzeliwuje się dzieci!".

Nieznośną ciszę, która nastąpiła potem, prze­rwał nieoczekiwanie ciepły, spo­kojny głos. To był stary sługa, kucharz Cydzik, ubrany w wy­krochmalony, biały fartuch i kucharską czapkę. Zaprosił tych ludzi do domu, ofiarowu­jąc im wino i wódkę, jedzenie, ubrania, strzelby - wszystko, co chcieli i mogli zabrać". Słu­chali go przez chwilę w milcze­niu i następnie - z jakichś nie­pojętych powodów - ci, którzy przyjechali zabić na oczach wsi gospodynię tego domu, i w ten sposób ustanowić tu nowy bol­szewicki porządek, pozwolili jej, wraz z bliskimi, bezpiecznie opuścić Różanę."


Strony: [1] 2 3 ... 10