Cydzikowie

Zaczęty przez Sławomir Olczyk, Kwiecień 10, 2012, 02:45:47 PM

Poprzedni wątek - Następny wątek

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Rafał Jurowski

Wśród moich notatek znalazłem takie dwa akty małżeństwa

118/1939 Fara
ślub Franciszek Cydzik 32 lata syn Antoniego i Zofii z Płońskich + Melania Ejsmont 37 lat córka Władysława i Antoniny z Hryncewiczów ?

36/1940 Fara
ślub Antoni Cydzik 21 lat syn Antoniego i Aleksandry z Narbutów  + Tamara Klematyczówna 22 lata córka Konstantego i Marii Ciechanowicz ?

6/1941 Fara
Bolesław Orechwo 26 lat syn Antoniego i Marii Cydzik + Zofia Iwaszczenko ? córka Antoniego i Agaty Byków?

Za jaki czas literka C będzie dostępna w katalogu Wojskowego Biura Historycznego, może tam się coś znajdzie

https://wbh.wp.mil.pl/pl/skanywyszukiwarka_zaawansowana/

Pozdrawiam
Rafał


A.Markiewicz

Wolność człowieka kończy się tam, gdzie zaczyna się wolność drugiego człowieka.

A.Markiewicz

Kołchoźnicy: Antropologiczne studium tożsamości wsi ... - Strona 829
Anna Engelking
https://books.google.de/books?id=0Vl2BwAAQBAJ&pg=PA829&dq=cydzikowie&hl=pl&sa=X&ved=2ahUKEwjs3fPi84nsAhUpsaQKHW1VBMcQ6AEwBHoECAIQAg#v=onepage&q=cydzikowie&f=false

CytatPrzedmiotem książki nie jest ani sowietyzacja wsi białoruskiej, ani tez specyfikacja poskomunistycznej mentalności - choć można ją uważać za pracę sowietologiczną. ,,Kołchoźnicy" to analiza antropologiczna, dekonstruująca potoczny stereotyp kołchozu jako instytucji nieodłącznej od fenomenu homo sovieticus. Daje ona wgląd w długie trwanie konstytutywnych dla tożsamości współczesnych kołchoźników tradycyjnych kategorii kognitywnych i aksjologicznych, jakie przetrwały XX-wieczne paroksyzmy destrukcji: kolektywizację, ateizację, wojnę i Zagładę.

Autorka ,,Kołchoźników" nie opisuje białoruskiej wsi z perspektywy gabinetowej. Jej interpretacja jest plonem kilkunastu lat badań terenowych, prowadzonych we wsiach chłopskich i okolicach szlacheckich na zachodniej i wschodniej Białorusi. W efekcie powstał złożony i zróżnicowany zbiorowy autoportret ich mieszkańców, rekonstruowany z perspektywy wnętrza badanej kultury, w dialogu z rozmówcami. Celem antropologicznych dociekać autorki jest bowiem zrozumienie, kim są białoruscy kołchoźnicy we własnych oczach.

Rdzeń wizerunku własnego kołchoźników, wpisanego w ich narrację tożsamościową, to zrealizowany dzięki pracy na ziemi sakralny wzór dobrego gospodarza. Ich wspólnotowa tożsamość jest zaś wypadkową funkcjonujących w zbiorowej wyobraźni stereotypów pana i Żyda - dwóch historycznych i symbolicznych partnerów społecznych tradycyjnego chłopa. Zbiorowa tożsamość wsi białoruskiej w jej dzisiejszym wariancie kołchoźniczym okazuje się chłopską tożsamością postpańszczyźnianą, która nosi w sobie ślady dawnej stanowej struktury społecznej i jest nierozerwalnie związana ze światopoglądem mitycznym. Pozostając obojętna na nowoczesne projekty ideologiczne i polityczne, zachowując wymiar uniwersalistyczny, skoncentrowany wokół relacji człowieka z sacrum.
Wolność człowieka kończy się tam, gdzie zaczyna się wolność drugiego człowieka.

Rafał Jurowski

#33
Podczas mojej ostataniej wizyty w Archiwum Archidiecezji Białystok namierzyłem następujęce metryki.
Nie gwarantuję, że nie popełniłem błędów przy przepisywaniu.

Parafia Bernardyńska akt 63 z roku 1906

Józef Cydzik syn Adama i Zofii Kuryłowicz
urodzony 5.04.1906
chrzest 9.04.1906
chrzestni Bronisław Cydzik, Stefania Wierzbicka panna

Parafia Bernardyńska akt 113 z roku 1907

Anna Cydzik córka mieszczan miasta Grodna Adama i Zofii Kuryłłowicz
urodzona 25.07.1907
chrzest 05.08.1907
chrzestni: Stanisław Kurczewski, Józefa Wierzbicka żona Jana

Parafia Bernardyńska  akt 48 z roku 1912

Stefania Cydzik córka mieszczan miasta Grodna Adama i Zofii Kuryło
urodzona 23.03.1912
chrzest 26.03.1912
chrzestni: Józef Januszewski, Józefa Wierzbicka żona? Jana


Cytat: falo67 w Luty 27, 2019, 06:33:50 PMWitam. Dzieje moich przodków to jakaś tajemnica. Nic nie można się było dowiedzieć. Teraz po śmierci cioci jestem w posiadaniu albumu. Moja babcia Stefania Kisiel r. Cydzik ur. 23.03.1912r.-Grodno c. Adama Cydzika i Zofii r. Kuryłowicz. Rodzeństwo: Anna (1907), Adolf, Stanisław, Zygmunt, Franciszek. Babcia wyszła za mąż 25.04.1938r. w Druskiennikach za Stanisława Kisiel s. Bartłomieja i Józefy r. Karowska (ur.11.02.1909-Druskienniki). Najwięcej zdjęć jest z Grodna czyli do 1938r. Jest jej brat Franciszek w mundurze ułańskim i wiele osób w mundurach. Czy mogą pochodzić z rodu Cydzików?

Rafał Jurowski

#34
Inne pary, które pojawiają się we wpisach parafii bernardyńskiej i farnej w latach 1906-1919:

Wincenty Cydzik i Stefania Strawińska
Aleksander Cydzik i Antonina Krauze
Paweł Cydzik i Franciszka  Paździerska?
Jan Cydzik i Anna Zawinowska