Ostatnie wiadomości

Strony: [1] 2 3 ... 10
1
Listy do Ekonomów Forum / Odp: Aktualny stan indeksacji
« Ostatnia wiadomość wysłana przez A. Rybalko dnia Maj 29, 2017, 07:29:36 pm »
Witam ciepło i majowo,

Poza powyżej wymienionymi indeksami z parafii Jeziory, wplotłam w nasz wspólny wieniec następujące dodatkowe informacje:


Dekanat Grodno
Grodno – Fara
Chrzty 1828-1829      w trakcie opracowania         M. Wróblewska


Dekanat Sokółka:
Sidra
Chrzty 1808-1820      dostępne w portalu genealodzy.pl      A. Rybalko
Śluby 1808-1820       dostępne w portalu genealodzy.pl      A. Rybalko
Zgony 1808-1818      dostępne w portalu genealodzy.pl      A. Rybalko

Suchowola
Chrzty 1808-1812   w trakcie opracowania         J. Gniedziejko
Chrzty 1839-1840   dostępne w portalu genealodzy.pl   J. Gniedziejko
Chrzty 1841            brak księgi
Chrzty 1842-1848   w trakcie opracowania         J. Gniedziejko


Pozdrawiam wszystkich,

Alicja
2
Szukam rodziny, nazwiska / Odp: Rodzina Lenkiewiczów z folwarku Paniuki
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Piotr Paweł CYPLA dnia Maj 29, 2017, 07:00:58 pm »
Aleksander Lenkiewicz „Lander”, urodził się ok. 1820 r. na Grodzieńszczyźnie. Powstaje pytanie gdzie był ochrzczony - w rzymsko-katolickiej parafii w Jeziorach nie ma takiego aktu.
W wypisach z ksiąg ślubów parafii jezierskiej odnajdujemy ślub z 5 II 1803 roku - Dwór Paniuki: Aloizy Lenkiewicz z Agata KOIAŁOWNA.
W spisie wiernych i przystępujących do spowiedzi w parafii jezierskiej odnajdujemy Elżbietę Lenkiewicz, wdowę lat 65, właścicielkę folwarku Dworanki. Przy Elżbiecie nie są wymieniani jacykolwiek jej potomkowie. Być może był to błąd i chodziło o folwark Paniuki. W spisie z 1852 nazwa "Paniuki" nie występuje. Folwark Paniuki został skonfiskowany po 1863 roku - miał około 93 dziesięcin.

Aleksander Lenkiewicz - "Jako oficer wojsk carskich już w 1862 r. był zaangażowany w działalność konspiracyjną. Wiosną 1863 r. został minowany naczelnikiem sił zbrojnych powiatów: grodzieńskiego i wołkowyskiego. 3.05.1863 r. zaatakował Jeziory, a stamtąd ze zdobyczną bronią i nowymi ochotnikami udał się na uroczysko Święte Błota, gdzie szkolił swoje oddziały. Walczył pod Janinem, Sawickimi Karczmami, Mołowidami (3.06.1863 r.). Współdziałał z oddziałem Duchińskiego i Poradowskiego. Po porażce pod Jeziorami (25.07.1863 r. – druga potyczka) przeszedł w Augustowskie. Wraz z połączonymi siłami „Wawra” został pobity na początku września pod Strzelcowizną i udał się na emigrację do Francji. Działał tam w Towarzystwie Wojskowych Polskich." W innym źródle czytamy że, "był projektodawcą Legionu Polskiego w służbie konfederatów w wojnie domowej Stanów Zjednoczonych, za co został potępiony przez emigrację".

Na cmentarzu parafialnym w Krasnymborze pochowano powstańców znanych z nazwiska. We wrześniu 1987 r. na powstańczych mogiłach stanął pomnik autorstwa Jarockiego z Łap. Prostopadłościenny, kamienny postument, zwieńczony orłem w koronie, na
ścianach tablice: 1. POLEGŁYM BOHATEROM/ POWSTANIA STYCZNIOWEGO/
1863R./ Z ODDZIAŁU/ „WAWRA” RAMOTOWSKIEGO/ PRZYWIEZIONYM TU
PO ZWYCIĘSKIEJ BITWIE/ W PUSZCZY AUGUSTOWSKIEJ/ MIESZKAŃCY/
TEJ ZIEMI 1987; 2. DOWÓDCY/ RAMOTOWSKI KONSTANTY/ „WAWER”/
ANDRUSZKIEWICZ ALEKSANDER/ BRANDT WŁADYSŁAW/ CZEMPIŃSKI
„LICZBIŃSKI”/ DZIADULWEICZ BONIFACY/ HŁASKO WIKTOR/ KOŁYSZKO
FELIKS/ LENKIEWICZ ALEKSANDER/ „LANDER”/ REKLEWSKI WINCENTY/
SZUKIEWICZ FELIKS; 3. MIEJSCA BITEW/ W PUSZCZY/ AUGUSTOWSKIEJ/
*JASTRZĘBNA 19.IV./ *BALINKA 23.IV./ *CZARNY BRÓD 23.IV./ *KADYSZ
21.V./ *GRUSZKI 28.VI./ *KOZI RYNEK 29.VI./ *MIKASZÓWKA 12.VII.;

Szlak bojowy Lenkiewicza został dosyć szczegółowo opisany w tym artykule http://kresy24.pl/wp-content/uploads/2013/08/Magazyn_Polski_7-2013.pdf
Sporo też znajdziemy w tym miejscu http://kresy24.pl/przewodnik-wedrowki-po-grodzienszczyznie-szlak1/ oraz http://www.genealogia.okiem.pl/powstanies/index.php?nazwisko=Lenkiewicz
3
Listy do Ekonomów Forum / Odp: Aktualny stan indeksacji
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Piotr Paweł CYPLA dnia Maj 29, 2017, 05:02:22 pm »
PARAFIA JEZIORY

W dniu dzisiejszym dodałem skrócone indeksy:

- śluby 1841-1845
4
Szukam rodziny, nazwiska / Witam poszukuje informacji na temat nazwiska Leończuk i Kaja jak i też Kakavin
« Ostatnia wiadomość wysłana przez maciejb dnia Maj 28, 2017, 11:47:29 am »
Witam poszukuje informacji na temat Nadzieji Leończuk wyszła Stanisław Kraszyński za  urodzonej w 1916 roku w nowym dworze na Białorusi zmarłej w Krynkach wiemy że miała 3 dzieci Bolesława Kraszyńskiego zmarłego w 2014 żyjące córki to Genowefa Druć zd Kraszyńska i Janina Kożuchowska zd Kraszyńska wracając do tematu Nadzieji jej rodzicami są Jan Leończuk i Zofia Leończuk dziećmi są : Fiodor Leończuk będący mężem Zofi Leończuk niestety nie znamy nazwiska panieńskiego ale posiadamy zdjęćia, dziećmi fiodora są Józef i Franciszek najprawdopodobniej kawalerzy gdyż nie mamy konkretnych informacji, Maria Kakavin nie znamy imienia jej męża ale znamy imię jednego z jej dzieci Kola Kakavin jego brat miał dwóch synów Zofia Kaja zd Leończuk która wyszła za Miszka Kaja mieli oni dzieći Svetlana Kaja i Giena kaja jeśli chodzi o wymienionych to Giena miał córkę ale imienia nie znamy :(  :'( Svietlana miała dwóch synów była jeszcze Janina Leończuk której nazwiska po ślubie nie znamy ale wiemy że miała córkę Walę/Walerię
5
Rzeczy dziwne i ciekawe / Odp: Tajemnicze zabudowania na dnie jeziora Białego
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Piotr Paweł CYPLA dnia Maj 23, 2017, 11:07:24 pm »
Ciekawe czy jest tu mowa o Leopoldzie Walickim - właścicielu Jezior i majątku Zadubie. Niestety niewiele o nim samym wiemy. Urodził się około 1810 roku, ale chrzczony był chyba w innej parafii niż Jeziory. W spisie wiernych parafii jezierskiej z 1852 roku wymieniany jest jako właściciel majątku Zadubie - kawaler lat 42. Z ksiąg metrykalnych parafii jezierskiej możemy wywnioskować, że był synem Jana (kapitana Wojsk Rosyjskich) i Teresy z Salmonowiczów (zmarła 10 XI 1847 roku w Dworze Wilanów). Leopold nosił tytuł hrabiowski - jego dziadkiem był prawdopodobnie Korneliusz Walicki ur. ok. 1748, zm. 27 IX 1818 roku w Zadubiu (par. Jeziory). Był szambelanem dworu JKM. Przypuszczam, że pierworodnym synem Korneliusza był Kornel Walicki ur. ok. 1779 roku, zmarły 27 X 1847 roku w Jeziorach - podpułkownik Wojsk Polskich, Kawaler Orderu Maltańskiego, bezżenny i bezdzietny.

Leopold miał brata Michała i dwie siostry: Paulinę i Joannę. Michał Walicki ur. ok. 1800 roku, zmarł 14 IX 1848 roku w Grodnie (pochowany w Jeziorach). Pozostawił żonę - Leokadię z Czechowskich (Czachowskich?) i 3 córki: Marię, Teresę i Ludwikę.

Z Jeziorami miał związek jeszcze jeden Michał Walicki (1746-1828) - postać niezwykle barwna i kontrowersyjna. Założył on Konwikt  na 8 ubogich uczniów, istniejący od r. 1808. Hrabia, podstoli koronny, filantrop, a jednocześnie zapalony hazardzista znany w całej ówczesnej Europie.
Być może był on bratem Korneliusza.

I to właściwie wszystko co wiem o Walickich z okolic Grodna. Może ktoś z forumowiczów potrafi uzupełnić.
6
Indeksacja parafii Grodzieńskich / Odp: Błędy w indeksowanych księgach
« Ostatnia wiadomość wysłana przez A. Rybalko dnia Maj 23, 2017, 10:31:31 pm »
Dobry pomysł, Ato.

Należy brać pod uwagę, że odpisy sporządzano w 2-3 kopiach i w każdej z nich mogły być błędy. Indeksując parafię Repla korzystałam początkowo z mało znanej kopii z Biblioteki Wróblewskich w Wilnie w celu wyszukania niektórych metryk. Następnie podjęłam się indeksacji z kopii "mormońskiej", której oryginał znajduje się w Archiwum Panstwowym w Wilnie. Okazało się przy tym, ze kopie nie są identyczne, w jednej brakowało jednego, w drugiej - czego innego i na odwrót. Naturalnie nie byłam w stanie zbadać tego do końca, ale błędy musiały być nierzadkie, skoro stały się zauważalne już w tych kilkudziesięciu metrykach. Co ciekawe, w kopii mormońskiej brakowało calej strony, która odnalazła się w kopii "Wróblewskich" w podwójnym wymiarze. Wygląda na to, że strony przy zszywaniu ksiąg jakoś się przemieszały.

Pozdrowienia,
Alicja
7
Indeksacja parafii Grodzieńskich / Błędy w indeksowanych księgach
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Ata dnia Maj 23, 2017, 05:56:53 pm »
Zakładam ten wątek, aby zamieszczać w nim informacje na temat błędów w księgach, które mogą mieć znaczenie dla osób poszukujących przodków.

W księdze Grodno Fara - urodzenia 1829 - brak jest aktów od 227 do 237 (wpisy od 24.09.1829 do 5.10.1829). Prawdopodobnie skrybie umknęła jedna kartka podczas przepisywania z unikatu. 

pozdrawiam
Ata

8
Listy do Ekonomów Forum / Odp: Aktualny stan indeksacji
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Piotr Paweł CYPLA dnia Maj 22, 2017, 07:25:30 pm »
PARAFIA JEZIORY

W dniu dzisiejszym dodałem skrócone indeksy:

- chrzty: 1841-1845
- zgony: 1841-1845


10
Listy do Ekonomów Forum / Odp: Aktualny stan indeksacji
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Piotr Paweł CYPLA dnia Maj 20, 2017, 08:45:57 pm »
Wszystkim serdecznie dziękuję za zaangażowanie w indeksacji. Aktualny stan indeksacji staram się zamieszczać na naszym portalu w dziale "Metrykalia rzymsko-katolickie" - http://www.rodygrodzienskie.pl/?page_id=431
Gdyby ktoś zauważył jakieś braki, bardzo proszę o wiadomość.
Strony: [1] 2 3 ... 10