Ostatnie wiadomości

Strony: [1] 2 3 ... 10
1
Księgi Parafialne i USC / Odp: Księgi metrykalne w NIAB Grodno
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Rafał Jurowski dnia Maj 15, 2019, 12:52:21 am »
Cenny skan egzaminu przedślubnego Pan posiada, jeżeli oryginał już nie istnieją...
2
Księgi Parafialne i USC / Odp: Księgi metrykalne w NIAB Grodno
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Rafał Jurowski dnia Maj 14, 2019, 11:51:10 pm »
Witam,

Na parafii z tego co mi wiadomo znajdują się tylko księgi z lat współczesnych.
Podobno jakis czas temu na parafii proboszcz palił księgami w piecu.
Ile w tym prawdy nie wiem. Cała nadzieja w tej skrzyni !

Pozdrawiam
Rafał
3
Szukam rodziny, nazwiska / Chwojnicki/Chojnicki, Hamera/Chamera, Prokop/Prokopczyk - okolice Kamionki
« Ostatnia wiadomość wysłana przez eidolon dnia Maj 14, 2019, 09:51:50 am »
Poszukuję informacji o rodzinie zamieszkałej przed wojną w parafii Kamionka (obecnie rejon szczuczyński obwodu grodzieńskiego, w latach 1929-39 - powiat szczuczyński,  woj. nowogródzkie, do 1929 - powiat grodzieński, woj. białostockie), m.in. we wsiach Głębokie i Łupiny.
W tamtej okolicy mieszkali na początki XX w. moi prapradziadkowie - Kazimierz Chwojnicki (nazwisko w niektórych dokumentach było podawane jako Chojnicki) i jego żona (być może o imieniu Anna) z domu Prokop lub Prokopczyk. Zmarli gdzieś pomiędzy 1908 a 1925 r. Mieli przynajmniej 5 dzieci - w kolejności od najstarszego: Anastazja, Adam, Józef, Bronisława i Jan Chwojniccy. Ich córka - Bronisława Chojnicka, ur. prawdopodobnie 20 czerwca 1907 lub 10 października 1907 r. w Łupinach w tamtejszej parafii - była moją prababcią. W 1925 r. wyszła za mąż za mojego pradziadka - Władysława Hamerę (czasem nazwisko pisane jako Chamera), pochodzącego z Kieleccyzny byłego żołnierza legionistę, który jako osadnik wojskowy dostał ziemię w osadzie Głębokie. Do wybuchu II wojny światowej urodziło im się siedmioro dzieci: Czesław (ur. 1926), Anna (ur. 1928), Wanda (ur. 1929), Regina (ur. 1933), Genowefa (ur. 1935), Bolesław (ur. 1936) i Jan (ur. 1938).
10 lutego 1940 roku cała rodzina została (Władysław i Bronisława z dziećmi) zostali wywiezieni do Kazachstanu.
Jeżeli ktoś dysponowałby jakimiś informacjami/wskazówkami itd., które mogłyby mi pomóc, byłbym bardzo wdzięczny.
4
Księgi Parafialne i USC / Odp: Księgi metrykalne w NIAB Grodno
« Ostatnia wiadomość wysłana przez eidolon dnia Maj 14, 2019, 09:05:07 am »
Odnośnie ksiąg parafii Kamionka, to podobno nic nie zachowało się na parafii.

Jednak w  pracy prof. Krzysztofa Hejke "Z Notatnika Fotografa" jest zdjęcie ciekawe skrzynii z dokumentami parafialnymi, trzeba będzie do niej dotrzeć jedynie...

http://www.repcyfr.pl/dlibra/doccontent?id=11391&dirids=1
Coś tam chyba jednak w parafii jest (lub było). Mogę to potwierdzić.
Na terenie parafii Kamionka urodziła się moja babcia. W latach 90. wraz z kilkoma osobami z rodziny odwiedziła rodzinne strony. Udało im się w parafii zdobyć zdjęcie aktu ślubu jej rodziców z 1925 r.

5
Rodziny Bohatyrewiczów z Grandzicz maja swoje korzenie w okolicy Bohatyrewicze. Pierwszym Bohatyrewiczem w Grandziczach byl Augustyn (August) Bohatyrewicz syn Jakuba, który będąc kancelistą w zarządzie Guberni Grodzieńskiej, mając lat 28, dnia 25 maja 1833 broku poślubił mieszkającą w Grandziczach Mariannę Adamowicz lat 18 córkę Wincentego i Rozalii z d. Jurowska. Na ich ślubie świadkami byli : Gubernski sekretarz Stefanowicz i kancelista  też Stefanowicz.. Z tego małżeństwa urodził się tylko jeden syn - Kazimierz, który był ojcem Bronisława Bohatyrewicza, późniejszego generała Wojska Polskiego, który został zamordowany w Katyniu. Augustyn zmarł 01.01.1839 roku Marianna po kilku latach ponownie wyszła za mąż za Jana Jurowskiego.
Kolejną rodziną Bohatyrewiczów w Grandziczach to rodzina Adama Bohatyrewicza też z okolicy Bohatyrewicze, syna Franciszka i Rozalii Jurowskiej, który mając lat 22 dnia 22.02.1848 roku poślubił Annę Jarocką lat 19 z okolicy Grandzicze córkę Tomasza i Ewy Hubczyńskiej.  Ten Józef był prawdopodobnie potomkiem tegoż Adama Bohatyrewicza.
Pozdrawiam
Tadeusz.
6
Indeksacja parafii Litwa / Aktualny stan indeksacji Litwa - 09.05.2019
« Ostatnia wiadomość wysłana przez A. Rybalko dnia Maj 09, 2019, 11:48:35 pm »
Witam serdecznie,

Nie musieliśmy tym razem długo czekać na indeksy z Litwy, tym razem ze szczególnym uwzględnieniem diecezji koszedarskiej, która od południa graniczy z Grodzieńszczyzną. Wysoki Dwór zaistniał na naszej mapie indeksacyjnej, natomiast Niemonajcie, co po litewsku oznacza tyle co „Małe Niemenki”, doczekały się kontynuacji.

Następujące zmiany zostały już dodane do zestawienia:

Diecezja koszedarska


Dekanat Elektrenai

Wysoki Dwór
M 1829, 1830, 1832   dostępne w portalu genealodzy.pl   M. Wróblewska


Dekanat Merecz

Niemonajcie
UMZ 1805-1812      dostępne w portalu genealodzy.pl   EwaMolly
Brak ksiąg UMZ 1810

Pozdrawiam serdecznie,

Alicja
7
Indeksacja parafii Białoruś / Aktualny stan indeksacji Białoruś - 09.05.2019
« Ostatnia wiadomość wysłana przez A. Rybalko dnia Maj 09, 2019, 11:29:49 pm »
Witam serdecznie,

Dziewiątkowicze Nowe leżą aktualnie na samym skraju diecezji grodzieńskiej. Krok na południe – i już mamy diecezję pińską. Dwieście lat temu, a i później, Dziewiątkowicze i Różana należały do tego samego dekanatu Słonimskiego, nic więc dziwnego, że nasza nowa indeksatorka zaplanowała sobie wypad na południe.

Następujące zmiany zostały już dodane do zestawienia:


Diecezja grodzieńska

Dekanat Słonim

Dziewiątkowicze Nowe
UMZ 1797-1818   dostępne w portalu genealodzy.pl   B. Czarnuszewicz


Diecezja pińska

Dekanat Prużana

Różana
UMZ 1797-1818   w trakcie opracowania   B. Czarnuszewicz

Pozdrawiam serdecznie,


Alicja
8
Indeksacja parafii Grodzieńskich / Stan indeksacji - dekanaty Grodno, Sokółka, Wołkowysk - 09.05.2019
« Ostatnia wiadomość wysłana przez A. Rybalko dnia Maj 09, 2019, 11:04:28 pm »
Witam serdecznie,

Trochę się tych indeksów ostatnio uzbierało. Po zakończonym nadplanowym fragmencie Strubnicy należałoby uzupełnić i nawet poprawić „krótki opis” tej parafii, znalazły się bowiem nowe wątki. Indeksy z Sokółki zostały już wysłane do geneteki i prawdopodobnie pojawią się w niedzielę, jak nie w tę, to w następną.
W planach – powrót do korzeni, czyli do napoczętych już parafii Sidra i Łunna. W pierwszym z tych miasteczek urodziła się Babcia, w drugim – Mama. Suchowola została zaplanowana w całości i już od dawna przez dwie indeksatorki, postępom przyglądam się z przyjemnością, bo tam prowadzą moje dalsze tropy rodzinne.

Następujące zmiany zostały już dodane do zestawienia:

Dekanat Grodno

Łunna
UMZ 1802-1818      w trakcie opracowania   A. Rybałko


Dekanat Sokółka

Sidra
UMZ 1826-1830      w trakcie opracowania   A. Rybałko

Sokółka
U 1816-1821      niedługo dostępne w portalu genealodzy.pl   A. Rybałko
M 1817-1820      niedługo dostępne w portalu genealodzy.pl   A. Rybałko
Z 1818-1820      niedługo dostępne w portalu genealodzy.pl   A. Rybałko

Suchowola
M 1852-1853      dostępne w portalu genealodzy.pl   E. Witkowska


Dekanat Wołkowysk

Strubnica
UMZ 1802-1818      dostępne w portalu genealodzy.pl   A. Rybałko


Pozdrawiam serdecznie,

Alicja
9
Wspomnienia i impresje / Bałabaszki i pobredziuszki - Łysy i diabeł
« Ostatnia wiadomość wysłana przez A. Rybalko dnia Maj 08, 2019, 01:23:48 pm »
Działo się to przypuszczalnie w dwudziestoleciu międzywojennym, proboszczem w Repli był wówczas Władysław Ławrynowicz, więc chyba to on był bohaterem poniższej anegdotki. Była niedziela, w kościele odprawiano mszę. Podczas kazania nie wszyscy wykazywali gorliwą uwagę. Jeden z parafian nudził się bardzo. Jego uwagę zwróciła duża łysina siedzącego przed nim mężczyzny. Postanowił się nieco rozerwać i zaczął lekko łaskotać łysinę źdźbłem słomy. Mężczyzna pomyślał zapewne, że to mucha i machnął ręką. „Mucha” okazała się jednak wyjątkowo uporczywa, prześladowany zaczął uderzać się po głowie, oganiać się na wszelkie sposoby, ludzie zachichotali, modlitewne skupienie prysło. Ksiądz odgadnął przyczynę tego zamieszania i huknął z kazalnicy: „Albo ty diable ustąp, albo ty łysy wyjdź z kościoła!”

Tato używał tego powiedzenia, kiedy oboje z bratem dokuczaliśmy sobie wzajemnie, a każde z nas udawało niewiniątko. Uważałam wtedy za niesprawiedliwe, że niewinny „łysy” miał wyjść z kościoła, a „diabeł” - tylko ustąpić.
10
Indeksacja parafii Białoruś / Krótkie opisy dekanat słonimski - Dziewiątkowicze Nowe
« Ostatnia wiadomość wysłana przez bozenaczar dnia Maj 04, 2019, 08:54:38 pm »
Dane parafii  Dziewiątkowicze Nowe
Oceny dokonano na podstawie indeksów z 22 lat 1797-1818.

Rocznie   10 - 22 urodzeń
              1 - 8 małżeństw
              3 -  17 zgonów

Uwagi:
a)   Parafia zdecydowanie wiejska.
b)    Najważniejszym w parafii był dwór w Dziewiątkowiczach Nowych należący  do Ślizieniów, w 1799 roku książę Dymitr Światopełk-Czetwertyński poślubia pannę Zofię Ślizień. Dwór posiadał również swojego kapelana wspomniany jest Benedykt Aleksandrowicz kapelan dworu dziewiątkowickiego, do dworu należały prawie wszystkie parafialne folwarki. Dwór gdy dostał się w ręce armii czerwonej został całkowicie zniszczony.
c)  Bardzo niestarannie prowadzono wpisy do metryk, wymieszane roczniki metryk, nie zawsze wpisywano stan pochodzenia parafian. Wpisy o śmierci dzieci bez podania rodziców, brak podania przyczyn śmierci.
d)  Zachowały się z roku 1805 i 1806 roku zestawienia ilości parafian wynika z nich, że parafia liczyła 320 parafian. Wspomniano w metrykach o filii parafii w Rudni.
e) Przy kościele znajdował się mały szpital (przytułek), była wspomniana śmierć „80 letniego dziada szpitalnego”.
f) Nazwy miejscowości uporządkowałam według nazewnictwa na stronie kami.net.pl. Okolice Łazy Sawickie były pisane: Sawickie, Hłazie, Las Sawicki. W miejscowości Rudniki mieszkały rodziny Karaczunów, raz do roku „hurtem” odbywał się chrzest dzieci.
Na podstawie indeksów chrztów: szlachty   31%, brak danych lub „pracowitych”– 69%, (oraz jeden wpis rodzina cyganów)

Wymienione w metrykach chrztów miejscowości

Miasto: brak
Dwory (rodzina): Bułła, Chmielnica  (Bychowiec), Czarnowszczyzna (Oświecimski), Dziewiątkowicze Nowe (Ślizień), Dziewiątkowicze Stare (Jahodkowski), Hrudopol (Jundziłł), Hrynkowszczyzna (Szukiewicz), Koszłowicze (Michniewicz), Krasnystaw (Krzywobłocki, Truskolawski), Mochnacze (Czeczot), Rudnia (Jundził), Zabule (Ryłowski), Zosin (Niedbayło)
Okolice (rodziny): Krzywiec (Kosikowski, Maciejewski, Neyberk/Neybarg), Łazy Sawickie (Sawicki)
Karczmy: Borowiki (Jodkowski), Burowska, Sierki
Wsie: Chmielnica, Dobromyśl, Dziewiątkowicze (Nowe, Stare), Hładźki, Holany, Hrynkowszczyzna, Humienniki, Kisiele, Koszłowicze, Krasnystaw, Michałów, Mikołajewszczyzna, Miżewicze, Mochnacze, Okuninowo, Podhorce, Podlesie, Przychyły, Rafałówka, Rudniki, Sierki, Surynka, Szyhany, Trybuszki, Wólka, Zabule
Folwarki: Zabule, Zosin, Krasnystaw, Mochnacze, Okuninowo


Duchowieństwo

Proboszcz: Kazimierz Kognowicki (1797-1805r), Antoni Zanietowski (administrator 1805-1806r, proboszcz od wrzesień 1806-1814r), Piotr Strutyński (altarysta dziewiątkowicki 1814-1815, administrator dziewiątkowicki 1816-1818)
Wikary: Jacek Linhart 1797r, Paweł Bobrowicz 1808r, Remigiusz Kleynert 1813r.
Inni duchowni: Ambroży Grawrogh, Ananiasz Bernatowicz, Antoni Czerwiakowski proboszcz Mizgiery, Benedykt Aleksandrowicz kapelan dworu dziewiątkowickiego, Dionizy Mostowicz, Dominik Stankiewicz paroch Mizgiery, Epimach Matuszewicz, Faustyn Szamulewicz, Jerzy Bielewicz prezbiter Dobromyśla, Michał Karpowicz, Piotr Nargiałło, Poncjan Rodziewicz, Teobald Murkowski, Wincenty Krasnik
Duchowni uniccy: Bazyli Bielewicz paroch cerkwi Dobromyśl

Uwagi:
a) W ciągu 22 lat następowały w parafii częste zmiany duchownych, często niektórzy księża wypełniali swoje posługi tylko kilka razy.
Strony: [1] 2 3 ... 10