Ostatnie wiadomości

Strony: 1 2 [3] 4 5 ... 10
21
Indeksacja parafii Grodzieńskich / Odp: Krótkie opisy parafii grodzieńskich
« Ostatnia wiadomość wysłana przez A. Rybalko dnia Czerwiec 11, 2018, 11:56:33 am »
Zgadza się, proste to nie jest. Już od dawna przyglądam się Bułharowskim (bo są bardzo grodzieńscy i mają piękne nazwisko!) i wydaje mi się, że zasłużyli sobie na osobny wątek. Czy mógłby Pan taki wątek założyć, np. w "szukam nazwiska" albo "rody grodzieńskie"? Przydał by się jakiś krótki opis rodu, a do tego niewyjaśnione pytania. Ja sama miałabym tu o czym napisać, inni na pewno również. Może z tych okruchów objawi nam się jakaś nowa prawda.
22
Indeksacja parafii Grodzieńskich / Odp: Krótkie opisy parafii grodzieńskich
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Gordian dnia Czerwiec 11, 2018, 05:23:38 am »
Po refleksji jednak to nie takie proste. Moja Helena była z Massalan. Tak wynika z metryki ślubu z Polikarpem Siemaszką w Wlk. Eysy. W Massalanach nazwisko Bułharowski miał tylko miejscowy paroch unicki Michał. Dlatego przyjmuję go za ojca Heleny. Problem w tym że z reviznej skazki 1795 wynika że jego żoną była Anna z Lubowickich. Czy Michał jako duchowny unicki mógł mieć (potem) jeszcze drugą żonę? Poza tym Bułharowscy: Michał, Jan i Stefan często udzielali sakramentów w kościele w Wlk. Eysy. Czy Michał mógłby jeszcze dojeżdżać do stosunkowo odległej Rosi? Chyba nie. W takim razie było dwóch Michałów księży unickich. I tak z początkowo bardzo nietamtejszego nazwiska robi się zagęszczenie. 
23
Indeksacja parafii Grodzieńskich / Odp: Krótkie opisy parafii grodzieńskich
« Ostatnia wiadomość wysłana przez A. Rybalko dnia Czerwiec 09, 2018, 09:03:57 am »
Indeksy Rosi znalazły się dziś rano w bazie genealodzy.pl. Należałoby przejrzeć dalsze roczniki. Jeżeli żona Jozefata z domu Jodkowska była katoliczką, to córki prawdopodobnie zostały ochrzczone w tej parafii. Jedyna dotychczasowa metryka dotyczy właśnie córki Karoliny. Czyli ma Pan tu duże szanse! 
24
Indeksacja parafii Grodzieńskich / Odp: Krótkie opisy parafii grodzieńskich
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Gordian dnia Czerwiec 09, 2018, 05:33:03 am »
Bardzo cenna informacja - Michał Bułharowski to prawie na pewno mój 4xpradziad - czy nie ma tam chrztu jego córki Heleny?
Pozdrawiam
25
Indeksacja parafii Grodzieńskich / Krótkie opisy parafii grodzieńskich - Roś
« Ostatnia wiadomość wysłana przez A. Rybalko dnia Czerwiec 08, 2018, 08:33:07 pm »
Dane parafii   Roś

Oceny dokonano na podstawie indeksów z 5 lat 1797-1801.
Brak ksiąg: styczeń-kwiecień 1800.

Rocznie   40-45 urodzeń
      10-15 małżeństw
      10-20 zgonów
Uwagi:
a)   Parafia niewielka, położona mniej więcej pośrodku między Wołkowyskiem a Wołpą.
b)   W metrykach brak niespodzianek, co oznacza: żadnych ekstrawagancji w imionach, żadnych podwójnych czy potrójnych par chrzestnych, świadkowie ślubu dwaj albo nawet jeden.
c)   Jedynym szlachetnie urodzonym, który dał ochrzcić dziecko w Rosi w ciągu tych 5 lat był… duchowny unicki Michał Bułharowski, pełniący jednocześnie posługę jako wikary tego kościoła.
d)   Rodzin sławetnych pojawia się na kartach metryk tak niewiele, że należałoby je wymienić choć z nazwiska. W Rosi mieszkało po jednej rodzinie Hładkowskich, Gutowskich, Rzepickich oraz dwie rodziny Kudryńskich. We wsi Zieńczyki też są mieszczanie: dwie rodziny Zieńkiewiczów i jedna Skibińskich. We wsi Andrusze – jedna rodzina Kulikowskich.
e)   Nie znaleziono żadnego śladu po Potockich, do których aktualnie należała Roś. Małżonka Feliksa Potockiego, Zofia z Paców, znalazła się tu rok czy dwa później, jej zawdzięcza Roś swój pierwszy (i jak dotąd ostatni) murowany kościół. Sarkofag Zofii w kościele jest niezwykły, z białego marmuru, luksus jak na Roś. Pani wygląda jednak niespecjalnie korzystnie. Wątpię, że jako kobieta byłaby zachwycona: https://radzima.org/pl/foto/4276.html O tym sarkofagu wyczytałam u Karpyzy następującą anegdotkę: hrabia Stefan Potocki, kolejny właściciel Rosi, kazał przesunąć sarkofag dalej od ławki kolatorskiej, twierdząc, że śmierdzi. Przy przesuwaniu ukazało się jednak, że śmierdziało rozbite wielkanocne jajko, a nie szczątki Zofii.

Na podstawie indeksów chrztów: szlachty   0,4%, sławetnych 5,0 %, pracowitych 92,8 %, brak danych – 1,8%.

Wymienione w metrykach miejscowości

Miasteczko: Roś (co prawda nigdzie nie nazwana miasteczkiem!)
Dwory: Moczulna.
Okolice: brak.
Wsie: Andrusze, Bobłowo, Dychnowce, Endrychowce, Krasnawieś, Kuchcicze, Lachowszczyzna, Majewszczyzna, Marcinówka, Młynarze, Moczulna, Nowawieś, Nowosiołki, Ogrodniki, Pietaki, Plebanowce, Podrosie, Pohorany, Rybaki, Stańkowce, Studzieniec, Sznipow, Szewki, Wiechotnica, Zahory, Zarzecze, Zieńczyki, Żynowce.

Duchowieństwo

Proboszcz: Szymon Iwanowski
Wikary: Bartłomiej Iwanowski.
Duchowni uniccy: Michał Bułharowski, prezbiter, pełniący jednocześnie posługę kapłańską jako wikary katolicki (do maja 1799).
Goście duchowni: Józef Wierzbicki (1 chrzest w maju 1801 roku), Martin Batzell (1 chrzest w maju 1801 roku)

Uwagi:
a)   Szymon Iwanowski uczestniczył w obrzędach chrztu i ślubu rzadko i dość nieregularnie, nie pozwalając jednak o sobie zapomnieć.
b)   Od 1800 roku nastał nowy wikary Bartłomiej Iwanowski. Nieznany jest stopień pokrewieństwa między ks. Szymonem a ks. Bartłomiejem.
26
Pomieszało mi się z tym Julianem Tołoczką. Jego zoną była inna Anna i innego nazwiska.
Z aktu zgonu 1931 roku Anny Jurowskiej zd. Bohatyrewicz wynika, że miała 65 lat w chwili śmierci.
Zmarła jako katoliczka. Czyli urodziła sie około 1864, ale wiek może być błędnie podany,.
Jeżeli chodzi o dzieci jakie miała z Aleksandrem Jurowskim to: Józef ur 1887, Wincenty 1891 wyjechał do USA, Jan (1893-1896), Mikolaj ur 1896, Katarzyna oraz Aleksandra. Dokument który przesłałem chyba pochodzi z roku 1895. Ślub z Jurowskim powienien być przed 1886 rokiem.

Pozdrawiam
Rafał
27
Szukam rodziny, nazwiska / Odp: Czaplowie
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Tadeusz dnia Czerwiec 07, 2018, 01:28:04 pm »
Okolica Czaple i Czaplewicze znajduje się w powiecie Lida. Może stamtąd pochodziły osoby, których szukasz. Rodzineę Czaplów opisuje Jerzy malewski - Szlachta powiatu lidzkiego. Tam należy szukać
Tadeusz.
28
Szukam rodziny, nazwiska / Odp: Ród Bohatyrewiczów (Bohatyrowiczów) - Богатыревич, Богатырович
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Tadeusz dnia Czerwiec 07, 2018, 12:31:46 pm »
Ta Anna to może córka Kazimierza i Marianny Strzałkowskiej urodzona w Obuchowiczach dnia 24.o1.1851 roku.
Nie mam niestety informacji o jej ślubie z Tołoczką. Jeżeli tak było to mogło zaistnieć około roku 1870. Natomiast Anna pochodziła z rodziny katolickiej, gdyż została ochrzczona  w kościele katolickim par Jeziory.  W ankiecie kupna ziemi nie odnotowano istnienia Mikołaja Jurowskiego więc była ona sporządzona przed jego urodzeniem. To przybliży datę powstania dokumentu.
Tadeusz.
29
Witam,

Odnośnie prawosławnych Bohatyrewiczów to znam taką prawosławną parę  Aleksander Jurowski i Anna Bohatyrewicz, jej pierwszym mężem był Julian Tołłoczko.
Bardzo możliwe, że istnieje jakiś związek ? Ślub pewnie gdzieś w końcówce XIX wieku może w kotrzańskiej cerkwii ? Niestety gdzie są prawosławne księgi z tego okresu ? Syn Aleksandra - Mikołaj Jurowski mieszkał w Kaszubińcach.

Pozdrawiam
Rafał

1. Szukam wiadomości o Bohatyrewiczach z Kotry. Mężczyźni byli wyznania prawosławnego i nie ma o nch wzmanki w księgach matrykalnych par. Jeziory.
2. Szukam wiadomości o Tadeuszu Bohatyrewiczu z Pieszczanki. Wywodził się ze szlachectwa w roku 1819-20 i . na jego dokumenty powoływał się Stefan Bohatyrewicz z okolicy Jurewicze - chyba jego stryjeczny brat. Na wzmiankę o Tadeuszu Bohatyrewiczu natrafiłem w gazecie wileńskiej z roku 1814, w której opisano uczniów II klasy Gimnazjum w Świsłoczy ale nie wiem czy to ten Tadeusz. Według ustaleń był on synem Stanisława i miał syna Józefa. Bliższych danych brak.
Tadeusz.
30
Indeksacja parafii Grodzieńskich / Odp: Aktualny stan indeksacji 2018
« Ostatnia wiadomość wysłana przez A. Rybalko dnia Czerwiec 04, 2018, 12:05:26 pm »
Zawsze powtarzam, że jest lepiej niż nam się wydaje :)
Dziękuję za informację, już dodaję ją do indeksów.

Pozdrowienia,

Alicja
Strony: 1 2 [3] 4 5 ... 10