Forum Rodów Grodzieńskich

Grodno i Ziemia Grodzieńska => Rzeczy dziwne i ciekawe => Wątek zaczęty przez: Rafał Jurowski w Luty 18, 2013, 11:25:46 am

Tytuł: Najstarsza Polka pochodzi z Grodzieńszczyzny !
Wiadomość wysłana przez: Rafał Jurowski w Luty 18, 2013, 11:25:46 am
Wszystko wskazuje na to że pochodząca z Grodzieńszczyzny Apolonia Lisowska z d. Konstantynowicz jest najstarszą Polką ! Dziś obchodzi 113. urodziny. Urodziła się 18 lutego 1900 r. pod Grodnem. Pani Apolonii życzymy dużo zdrowia i radości z życia !

http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34889,13416424,Najstarsza_Polka_mieszka_w_Warszawie__Urodzona_w_XIX.html

http://wiadomosci.onet.pl/regionalne/warszawa/najstarsza-polka-mieszka-w-warszawie-dzis-konczy-1,1,5423938,region-wiadomosc.html

Poniżej informacje o urodzinach Pani Apolonii w poprzednich latach

http://m.wyborcza.pl/wyborcza/1,105226,11173524,Najstarsza_mieszkanka_Warszawy__Dzis_ma_112__urodziny_.html

http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34889,7578865,Ani_sportu__ani_diet_i_zyje_juz_110_lat.html

http://www.rp.pl/artykul/17,814362.html

http://www.zw.com.pl/artykul/538,569448.html
Tytuł: Odp: Najstarsza Polka pochodzi z Grodzieńszczyzny !
Wiadomość wysłana przez: Albink w Kwiecień 26, 2013, 06:26:12 pm
Witam
Wielu Polaków z Kresów, którzy po wojnie znaleźli się w Polsce mają w dokumentach daty urodzin wpisywane nie na podstawie metryk chrztów, tylko daty tzw. odtwarzane na podstawie oświadczeń potwierdzonych przez świadków. To szeroki temat i nie chcę szerzej tu tego rozwijać. Te daty często nie pokrywały się z rzeczywistością. Bywały przypadki, że niektórzy dodawali lub odejmowali sobie po kilkanaście lat, w zależności od potrzeb. Na podstawie posiadanych przeze mnie danych również w tym przypadku są różnice w podawanych oficjalnie danych  i w danych z zapisów metrykalnych. Nie chcę wprowadzać zamętu, ale różnice są dość znaczne. Legendy rodzinne to jedno, a stan faktyczny to drugie. W opisanej legendzie jest też trochę nieścisłości. No, ale po to są legendy.  Niemniej Pani Lisowska na pewno przekroczyła setkę i to zasługuje na uznanie.
AK
Tytuł: Odp: Najstarsza Polka pochodzi z Grodzieńszczyzny !
Wiadomość wysłana przez: anita w Maj 09, 2013, 09:46:55 am
Długowieczność mieszkańców północno-wschodniej Polski jest chyba jednak faktem...geny to czy klimat?
Ciekawe, czy ktoś pokusił się o jakieś statystyki?
Jedyna jaką ja znam pochodzi z pracy prof. Talko-Hryniewicza, ale dotyczy tylko Tatarów. I nie wiem, czy opierał się na danych metrykalnych czy ustnych. W każdym razie nie brak tam stulatków.
Pamiętam, jak kolega ze studiów w ramach zajęć ze statystyki zbadał zależność długości życia od długości nazwiska. Wziął po prostu kolejne 100 grobów i spisał daty urodzenia i zgonu. Akurat wyszedł mu wynik pozytywny, ale to już może mniej istotne... Gdyby tak komuś chciało się przelecieć po paru cmentarzach??
A jak z waszymi antenatami? Macie w rodowodach jakichś matuzalemów?
Tytuł: Odp: Najstarsza Polka pochodzi z Grodzieńszczyzny !
Wiadomość wysłana przez: Sławomir Olczyk w Maj 09, 2013, 10:01:17 am
Nie jednego. Pamiętam jakiś zestaw zgonów z parafii Krynki, gdzie w jednym roku zmarło dwóch Michałów Eysymontów, obaj mieli po lat 94... A pan Bolesław Ejsmont rodem z Burniewa, żołnierz Wojny Obronnej 1939, jest rocznik 1919...

Pozdrawiam serdecznie.
Tytuł: Odp: Najstarsza Polka pochodzi z Grodzieńszczyzny !
Wiadomość wysłana przez: Ewa Anna w Maj 09, 2013, 11:56:38 am
Witam serdecznie
2o kwietnia obchodziła 93 urodziny babcia mojego męża Zofia z Siezieniewskich Obuchowicz. Urodziła się w Siezieniewiczach (parafia Wielkie Eysmonty). Miała trzech starszych braci. Jeden z nich zginął w kopalni Workuty. W czasie uroczystości oglądaliśmy stare zdjęcia a babcia wspominała. Mam nadzieję uporządkować wspomnienia babci, spróbuję dotrzeć do dokumentów. Bardzo dziękuję za to forum
Pozdrawaim
Ewa
Tytuł: Odp: Najstarsza Polka pochodzi z Grodzieńszczyzny !
Wiadomość wysłana przez: Sławomir Olczyk w Maj 09, 2013, 12:42:40 pm
Witam serdecznie
2o kwietnia obchodziła 93 urodziny babcia mojego męża Zofia z Siezieniewskich Obuchowicz. Urodziła się w Siezieniewiczach (parafia Wielkie Eysmonty). Miała trzech starszych braci. Jeden z nich zginął w kopalni Workuty. W czasie uroczystości oglądaliśmy stare zdjęcia a babcia wspominała. Mam nadzieję uporządkować wspomnienia babci, spróbuję dotrzeć do dokumentów. Bardzo dziękuję za to forum
Pozdrawaim
Ewa

Czy nie była czasem córką Bolesława i Marii z Sarosieków Siezieniewskich? A bracia to Stefan, Adolf i Józef?

Pozdrawiam serdecznie.
Tytuł: Odp: Najstarsza Polka pochodzi z Grodzieńszczyzny !
Wiadomość wysłana przez: Ewa Anna w Maj 09, 2013, 01:17:16 pm
Toż to ona właśnie! :) A Pan skąd posiada te wiadomości?
Tytuł: Odp: Najstarsza Polka pochodzi z Grodzieńszczyzny !
Wiadomość wysłana przez: Sławomir Olczyk w Maj 09, 2013, 01:38:44 pm
Kocham tę parafię. Jestem ciekaw losów tej rodziny.  A tu taka metryka przy okazji...

22
Okolica
Siezieniewicze
Bolesław
Siezieniewski

26 styczeń (3 luty) 1873
Dnia 4 (16) lutego 1873 roku w Wielkoejsmontowskim Rzymsko-Katolickim kościele parafialnym ochrzczono dziecię płci męskiej imieniem Bolesław, urodzone w okolicy Siezieniewicze, tejże parafii dnia 26 stycznia (2 lutego) 1873 roku, z urodzonych Pawła i Antoniny z Pułjanowskich Siezieniewskich ślubnych małżonków, przez ks. Ignacego Pongańskiego, proboszcza tejże parafii, z pełnym ceremoniałem przynależnym temuż sakramentowi. Rodzicami chrzestnymi dziecięcia byli sławetni Adam Pułjanowski i Teofila Pacenkówna – panna.

Pozdrawiam serdecznie.
Tytuł: Odp: Najstarsza Polka pochodzi z Grodzieńszczyzny !
Wiadomość wysłana przez: Ewa Anna w Maj 09, 2013, 03:37:25 pm
Bardzo serdecznie dziękuję :)
Moja wiedza na temat rodziny opiera się na wspomnieniach babci i mamy mojego męża. Sięga więc mniej więcej do początków XX wieku. A i dat tu niewiele. Przy następnej wizycie poproszę babcię o pokazanie dokumentów jakie ma w posiadaniu.
Historię rodziny zamieszczę w dziale "wspomnienia".
Mam jeszcze parę pytań.
W metryce chrztu Bolesława są daty 4 (16) lutego 1873. Rozumiem, że wynika to z różnic w kalendarzu polskim i rosyjskim (katolickim i prawosławnym)? A może się mylę?
Czy ma Pan w posiadaniu więcej roczników ksiąg parafialnych i czy zamierza je Pan tutaj zaprezentować? Czy oryginały tych dokumentów nadal znajdują się w parafii Wielkie Ejsmonty?
Czy możliwe jest aby wspomniany w metryce Paweł Siezieniewski (ojciec Bolesława) był tym urodzonym w 1834 roku, wedle akt z parafii (nr aktu 76)? W chwili chrztu miałby 39 lat.
Niestety nie jestem historykiem i nic nie wiem na temat poszukiwań starych dokumentów, mam nadzieję, że wybaczy mi Pan moją niewiedzę :)
Pozdrawiam
Ewa
PS  "Kocham tę parafię"  - śliczne :)
Tytuł: Odp: Najstarsza Polka pochodzi z Grodzieńszczyzny !
Wiadomość wysłana przez: Sławomir Olczyk w Maj 09, 2013, 04:08:04 pm
Droga Pani. Część metryk jest. Od roku 1865 do 1937 znajdują się w Archiwum Archidiecezjalnym w Białymstoku. Co do Pawła to ten raczej urodził w 1839 roku. Myślę, że tę linię można będzie odtworzyć spokojnie do schyłku XVIII wieku a może i głębiej. Jest ładna monografia okolicy Siezieniewicze autorstwa Antoniego Kulikowskiego pt. "Lata chłopięce i huk dział". Polecam. Możliwe, że będzie tam mowa również o Zofii, gdyż opisał wszystkich mieszkańców tej okolicy.

Pozdrawiam serdecznie.
Tytuł: Odp: Najstarsza Polka pochodzi z Grodzieńszczyzny !
Wiadomość wysłana przez: Ewa Anna w Maj 09, 2013, 06:08:30 pm
Bardzo dziękuję. Książkę na pewno przeczytam. Już wcześniej znalazłam jej fragment w internecie, konkretnie rozdział poświęcony Franciszkowi Kaiserowi, przyjacielowi Antoniego. Franciszek, na zaproszenie Antoniego, przyjeżdżał do Siezieniewicz na polowania w latach 1927 i 1928 i wówczas to poznał Adolfa Siezieniewskiego (brata Zofii). Franciszek Kaiser został zesłany do Workuty i tam spotkał Adolfa. Franciszkowi udało się wrócić do Polski.
We wspomnieniach Franciszka pojawiły się jednak dwa błędy. Według niego Adolf miał przydomek Bolejowych. Babcia tego nie pamięta (może po prostu była za mała), mówi natomiast, że przydomek brzmiał Bolkowy (od imienia ojca).
Drugi błąd dotyczy śmierci Adolfa. Franciszek powiedział, że najprawdopodobniej Adolf zmarł z wyczerpania podczas żniw. On jednakże uległ "wypadkowi" w kopalni. Babcia ma list od znajomego Adolfa, w którym o tym pisze. Adolf jest również wymieniony w książce - wywiadzie z Józefem Wojciechowskim "Wyrok Workuta". Pan Wojciechowski potwierdził "wypadek" Adolfa, sam uległ podobnemu, ale zdołał się wyleczyć. Pan Wojciechowski wspomina Adolfa jako wielkiego patriotę.
Bardzo dziękuję i serdecznie pozdrawiam
Ewa
Tytuł: Odp: Najstarsza Polka pochodzi z Grodzieńszczyzny !
Wiadomość wysłana przez: Sławomir Olczyk w Maj 09, 2013, 06:13:14 pm
Jestem Pani głęboko wdzięczny za te informację. Z niecierpliwością będę czekał na wspomnienia.

Pozdrawiam Panią serdecznie.
Tytuł: Odp: Najstarsza Polka pochodzi z Grodzieńszczyzny !
Wiadomość wysłana przez: Ewa Anna w Maj 09, 2013, 06:32:54 pm
:)
A Antoniego Kulikowskiego babcia pamięta bardzo dobrze :)
Tytuł: Odp: Najstarsza Polka pochodzi z Grodzieńszczyzny !
Wiadomość wysłana przez: anita w Maj 09, 2013, 06:34:33 pm
Nie mówiłam, że długowieczni? Moja babcia wprawdzie żyła tylko 86 lat, ale jej brat, Józef Horczak 95. Jego zona, z zamożnego rodu Romanowskich, dożyła blisko setki.
Info dla pani Ewy Anny; rodziny Sarosieków mieszkały i chyba jeszcze są w Bilminach.
Tytuł: Odp: Najstarsza Polka pochodzi z Grodzieńszczyzny !
Wiadomość wysłana przez: Ewa Anna w Maj 09, 2013, 06:40:06 pm
Bilminy?  Pierwsze słyszę :)
Ledwie zaczęłam zbieranie informacji a już muszę poszerzyć obszar poszukiwań :)
Bardzo dziękuję i pozdrawiam :)
Ewa
Tytuł: Odp: Najstarsza Polka pochodzi z Grodzieńszczyzny !
Wiadomość wysłana przez: Albink w Maj 09, 2013, 09:00:35 pm
Oto kilka danych statystycznych o "długowieczności" w parafii odelskiej:
lata    ilość zgonów   71-80    81-90   91-100   100+
1891      160               11          3           0            0
1892      174               12          2           0            0
1893      154                3           0           0            0
1894      256                11         1           0            0
1895      148                18         4           0            0
1896      133                15         3           0            0
1897      143                 9          2           0            0
1898      137                12         2           1            0
1899      144                10         4           0            0
1900      143                16         1           1            0

1929       88                  7          2           1            0
1930       71                  7          0           1            0
1931       85                 12         5           1            0
1932       85                  8         11          3            0
1933       84                 12         1           0            0
1934       67                 11         3           0            0
1935       74                  6          4           0            0
1936      101                14         1           3            0
1937       87                 21         5           0            0
1938       85                 15         4           2            0

Wnioski każdy może wyciągnąć sam. W ciągu 20 lat żadnego stulatka nie było i tylko 13 osób w przedziale 91-100 lat. Totalna bieda na tych terenach nie sprzyjała długowieczności.
Tytuł: Odp: Najstarsza Polka pochodzi z Grodzieńszczyzny !
Wiadomość wysłana przez: anita w Maj 09, 2013, 09:04:21 pm
Do 1832 roku i od 1922 parafia Klimówka a w środku Odelska. Ech, dobrze mieć taką babcię co chce opowiadać i jeszcze ma różne dokumenty... :)
Tytuł: Odp: Najstarsza Polka pochodzi z Grodzieńszczyzny !
Wiadomość wysłana przez: anita w Maj 09, 2013, 09:36:27 pm
Ano fakt... Choć gdyby wyłuskać z tego samą szlachtę, pewnie średnia wieku byłaby wyższa. Mimo wszystko wiodło jej się ciut lepiej. Patrz wypowiedzi powyżej. Mamy trochę tych długowiecznych.
Tytuł: Odp: Najstarsza Polka pochodzi z Grodzieńszczyzny !
Wiadomość wysłana przez: Sławomir Olczyk w Maj 09, 2013, 09:49:22 pm
W niektórych miejscach szlachta nie miała większego statusu materialnego od stanu włościańskiego...  A czasy się zmieniały szybko. Szlachta to było wojsko Rzeczypospolitej, kiedy jej zbrakło - powoli zrównywała się z innymi warstwami społecznymi, zresztą przy aktywnym uczestnictwie Imperium Rosyjskiego. Stąd część zostawała na gospodarce część szukała kariery w mieście, część emigrowała bardzo daleko by znaleźć swoje miejsce.  Nie były to łatwe czasy.

Pozdrawiam serdecznie.
Tytuł: Odp: Najstarsza Polka pochodzi z Grodzieńszczyzny !
Wiadomość wysłana przez: anita w Maj 10, 2013, 10:15:33 pm
Na pewno różnie z tym bywało. Bida z nędzą, ale... powozem pod kościół i w rękawiczkach do pola. Siostra dziadka pochodząca z łomżyńskiego nie mogła pojąć tej specyfiki "okolicy" i to jej zdziwienie do dziś pamiętam. Podobnie jak historię deklasacji książąt Świrskich wyczytaną gdzieś u Grzegorza Rąkowskiego; zdaje się, że w "Smaku Kresów". Ubożejąc z roku na rok, w końcu biedniejsi od swoich dawnych włościan, zębami i pazurami trzymali się tytułu. Smutne, ale prawdziwe.
Tytuł: Odp: Najstarsza Polka pochodzi z Grodzieńszczyzny !
Wiadomość wysłana przez: ewaborodzicz w Lipiec 21, 2013, 03:28:08 pm
poszukuję krewnych - moja prapraprababka, Teresa z Sarosieków Borodzicz, w Bilminach w roku 1792 urodziła jednego ze swych synów, mojego prapradziadka, Andrzeja Borodzicza... Mąż Teresy, Jan, był rotmistrzem Gwardii Mirowskiej, za sprzeciw wobec rozbioru Rzeczypospolitej zesłany na Sybir i pozbawiony majątku (Latowicze, Telatycze i Żuprany)...

Czy ktoś mógłby wskazać mi, gdzie mogę znaleźć jakieś bliższe informacje o rodzinie Sarosieków?
Wiem, że brat Teresy miał na imię Andrzej, że po śmierci męża w 1804 roku odbierała od niego częściami swój "niewielki posag" , zmarła w 1814 roku - jak wspomina w zachowanym pamiętniku jej syn, Andrzej...

Tytuł: Odp: Najstarsza Polka pochodzi z Grodzieńszczyzny !
Wiadomość wysłana przez: anita w Lipiec 22, 2013, 02:52:27 pm
Witam!
Proszę sobie zobaczyć Popis Szlachty Grodzieńskiej, na tym Forum, są tam Sarosiekowie, oraz wątek Cmentarz farny w Grodnie. Moja rodzina także wywodzi się z Bilmin, gdzie "od zawsze" mieszkali Bilminowie, Sarosiekowie i Horczakowie. Bilminy przynależały, w zależności od koniunktury politycznej, do parafii w Odelsku lub Klimówce. Bardzo jestem ciekawa, co pradziad Pani pisał o tej miejscowości i jej mieszkańcach... :) Anita
Tytuł: Odp: Najstarsza Polka pochodzi z Grodzieńszczyzny !
Wiadomość wysłana przez: Witold Wonsowicz w Lipiec 23, 2013, 10:03:30 am
       Nazwisko mojej mamy jest Sarosiek Janina (po mezu Wasowicz), mieszkala w okolicy Ichnatowicze , ( niestety, juz nie zyje). Pszypomina sie mnie nazwe Bilminy od moiej babci, lecz nie pszypominam sobie z jakiego powodu. Mozliwie ,ze jest pewne powiazania rodzinne. Posiadam pewien oryginalny dokument arhiwalny z 1859 roku w jezyku rosyjskim z nazwiskim Sarosiek. Свидетельство. От Гродненского Уездного Предводителя Дворянства дано в основание просьбы Дворянки Викентии урожденной  Игнатович по замужеству Саросековой в том, что как из дворянских списков видно, что после смерти отца ее Дворянина Гродненского уезда Иеронима Антонова Игнатовича остались наследницами его имущества дочери Викентия, Франтишка и Юзефата Игнатовичевны.  Во уверение чего Свидетельство это подписью и приложением Герба моего печати утверждаю.  Гродно февраля 21 дня 1859 года. Гродненский Уездный Предводитель Дворянства. (подпись и печать). Исполнено на гербовой бумаге, оригинал. Mozliwie, ze jest u Pani powiazania rodzinne z Sarosiekami z okolicy Ichnatowicze.
Tytuł: Odp: Najstarsza Polka pochodzi z Grodzieńszczyzny !
Wiadomość wysłana przez: ewaborodzicz w Lipiec 24, 2013, 08:54:35 am
Prapradziadek mój, Andrzej Borodzicz, rozpoczął swój pamiętnik słowami : "Dnia 25 listopada 1792 urodziłem się z Jana Borodzicza Rotmistrza Gwardyi  Mirowskich , Dziedzica Dóbr Latowicze, Telutycze i Żuprany , i Teresy z Sarosieków małżonków  Borodziczów w wsi Biliwny,  w Ziemi czyli Woiwództwie  Grodzieńskiem...".  Wiem, że po ukończeniu szkoły w Białymstoku 19 sierpnia 1812 wstąpił do 3-go Regimentu Gwardyi Litewskiej pod Dowództwem generała Konopki. Jak wspominał " (jenerał) w Kampanii 1812 Kray i Regiment na łup Woyskom Rossyiskim oddał, a wówczas ja szczęśliwie z tey zdrady wyszedłszy zaraz w teyże Kampanii połączyłem się z Regimentem Pierwszym Gwardyi Napoleona  pod Dowództwem Jenerała Wincentego Krasińśkiego"... Swoją drogę wojskową zakończył w 1815 roku jako furyer... Więcej nie znalazłam żadnej wzmianki o Bilwinach (Bilminach?) ...
W akcie urodzenia Andrzeja jest napisane, że jego rodzicami chrzestnym byli Antoni Bilmin z Franciszką Bilminową i Jan Tołłoczko z Marianną Horczakową... (w rosyjskiej wersji aktu ur. jest "Bilmin", w łacińskiej "Bilvin" )...

wybieram się niedługo do Bilmin "pooddychać  wyobrażeniami o dawnych czasach"... :-)

może uda mi się nawiązać kontakt z kimś z rodziny Sarosieków...

pozdrawiam
Tytuł: Odp: Najstarsza Polka pochodzi z Grodzieńszczyzny !
Wiadomość wysłana przez: anita w Lipiec 24, 2013, 11:32:43 am
Żywotnie interesuje mnie wszystko co dotyczy Bilmin, bo tam urodziła sie moja Babcia, Zofia z Horczaków. Nie byłam tam i prędko nie dotrę mimo szczerych chęci, Babcia o przeszłości mówić nie lubiła, tak że zbieram info po ludziach...
Dość długo funkcjonowało podwójne nazewnictwo tej okolicy, na jednej mapie Bilwiny, na innej Bilminy. Parę lat temu ostatecznie wprowadzono Bilminy, być może ze względu na nazwisko autochtonów - Bilmin - także moich. Bardzo kompetentni Panowie prowadzący to Forum udzielili mi naprawdę wielu ciekawych informacji o mojej własnej rodzinie. Radzę przejrzeć dokładnie całe Forum; nazwisko Sarosiek przewija się w różnych miejscach.
Niecierpliwie będę oczekiwać efektów wizyty w Bilminach... :)
Tytuł: Odp: Najstarsza Polka pochodzi z Grodzieńszczyzny !
Wiadomość wysłana przez: Sławomir Olczyk w Sierpień 06, 2013, 11:29:12 pm
Szanowne Panie.

Rzeczywiście jest zagwozdka z ta dwojakością nazewnictwa. Wydaja się oboczne. Za dokumentami z Unii Horodelskiej przyjmujemy formę Bilmin jako właściwą, chociaż coraz częściej mam wątpliwosci czy ta druga nie jest w istocie archetypowa nazwą, którą rodzina pieczołowicie przechowała przez sześć stuleci. Byłbym bardzo ciekaw wspomnień owego Jana Borodzicza, chociaż akurat województwo grodzieńskie powstało formalnie kiedy miał roczek, a nie skończył lat czterech, kiedy zostało włączone go Guberni Wileńsko-Litewskiej, która tez nie pożyła zbyt długo... Za to Sarosiekowie występują w dokumentach już w latach 60. XVI wieku. Nazwisko Bilminów jaki Eisimontów winno być w najstarszych źródłach - niewątpliwie oba te rody sięgają XIV wieku, a Eysymontowie moim zdaniem siedzieli w Burniewie jeszcze zanim Mendog ogłosił się królem..., czyli co najmniej od połowy XIII wieku. I jeśli Eysymontowie mają ewidentne korzenie jaćwieskie, to Bilminowie w nie mniejszym stopniu.

Pozdrawiam serdecznie.

Tytuł: Odp: Najstarsza Polka pochodzi z Grodzieńszczyzny !
Wiadomość wysłana przez: anita w Sierpień 08, 2013, 12:13:51 pm
Dzięki!
Głowy nie dam, ale wydaje mi się, że Babcia - autochtonka bilmińska - wymawiała nazwę okolicy Bilwiny.
Natomiast, co ciekawe, są jeszcze dwie podobnie brzmiące nazwy miejscowości. Jakieś dwadzieścia parę kilometrów na pd-wschód od Bilmin leżą Bilwinki, a w gminie Szypliszki na Suwalszczyźnie wieś Bilwinowo. Podejrzewam, ze ta pierwsza to jakaś "pochodna" Bilmin vel Bilwin, natomiast bardzo interesujące jest Bilwinowo, ze względu na jaćwieskie cmentarzysko kurhanowe z ok. VI-VII w. Ponoć wieś jako taka nie jest specjalnie stara, ale nazewnictwo miejsc bywa bardzo trwałe. Może więc stamtąd Bilminowie vel Bilginowie lub Biliginowie, bo i takie wersje widziałam w jakichś starych zapisach?
Tytuł: Odp: Najstarsza Polka pochodzi z Grodzieńszczyzny !
Wiadomość wysłana przez: Sławomir Olczyk w Sierpień 08, 2013, 01:20:16 pm
Całkiem możliwe. Wszystkie te nazwy mają wspólny rdzeń. Co więcej, usytuowanie tych miejscowości na odwiecznych ziemiach jaćwiezkich, potwierdza moje przypuszczenia dotyczące pochodzenia rody i jego właściwego imienia.

Pozdrawiam serdecznie,
Tytuł: Odp: Najstarsza Polka pochodzi z Grodzieńszczyzny !
Wiadomość wysłana przez: anita w Grudzień 23, 2013, 07:52:05 am
Hura! Pani Apolonia obchodzi kolejne 113 urodziny!
Dzisiaj, z Onetu...
Tytuł: Odp: Najstarsza Polka pochodzi z Grodzieńszczyzny !
Wiadomość wysłana przez: Rafał Jurowski w Grudzień 23, 2013, 03:21:37 pm
To chyba jakaś pomyłka, urodziny dopiero w lutym 2014 roku...?  :)
Tytuł: Odp: Najstarsza Polka pochodzi z Grodzieńszczyzny !
Wiadomość wysłana przez: anita w Grudzień 24, 2013, 01:48:22 pm
Powtarzam za mediami...  ;)
Tytuł: Odp: Najstarsza Polka pochodzi z Grodzieńszczyzny !
Wiadomość wysłana przez: Albink w Grudzień 27, 2013, 01:52:56 pm
Jeden dziennikarz napisze głupotę, a reszta to powiela. Nikt nie sprawdza wiarygodności danej informacji. Niech ta Pani żyje jak najdłużej, ale widziałem jej metrykę chrztu i ślubu. I są różnice między tym co pisze się w środkach przekazu a dokumentami. A Apolonia-Julia Lisowska zd. Konstantynowicz urodziła się 18 maja a nie w lutym. Roku nie podaję, żeby nie robić zamieszania.
Pozdrawiam
AK
Tytuł: Odp: Najstarsza Polka pochodzi z Grodzieńszczyzny !
Wiadomość wysłana przez: Rafał Jurowski w Grudzień 27, 2013, 04:20:29 pm
To jeszcze i miesiąc przekręcony ... :(
Tytuł: Odp: Najstarsza Polka pochodzi z Grodzieńszczyzny !
Wiadomość wysłana przez: Sławomir Olczyk w Październik 01, 2015, 12:52:49 pm
Apolonia Julia Konstantynowicz zawarła związek małżeński w Żydomli 19.02.1931 roku ze Stanisławem Lisowskim. Niestety nie znam ani jej metryki, ani rodziców, lecz raczej urodziła się w okolicy Tołoczki. Mam nadzieję, że pan Albin udostępni mi te akty, gdyż przydałyby się do monografii dotyczącej Lisowskich h. Lis. Stanisław był synem urodzonych Józefa i Heleny z Tołoczków, a urodził się w Huszczycach 9.05.1897.

Pozdrawiam serdecznie.
Tytuł: Odp: Najstarsza Polka pochodzi z Grodzieńszczyzny !
Wiadomość wysłana przez: Sławomir Olczyk w Październik 05, 2015, 08:47:47 am
Wyczytane na RMF: "Rekordzistką jeśli chodzi o długość życia jest zmarła rok temu Apolonia Lisowska, która przeżyła 114 lat i 11 dni."

Czytaj więcej na http://www.rmf24.pl/fakty/polska/news-zmarla-najstarsza-polka-miala-prawie-114-lat,nId,1584800#utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=firefox (http://www.rmf24.pl/fakty/polska/news-zmarla-najstarsza-polka-miala-prawie-114-lat,nId,1584800#utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=firefox)

Znaczyłoby to, że zmarła 19.02.2014.
Tytuł: Odp: Najstarsza Polka pochodzi z Grodzieńszczyzny !
Wiadomość wysłana przez: Albink w Październik 05, 2015, 05:36:31 pm
Żeby być w zgodzie z prawdą, Pani Apolonia Julia Lisowska urodziła się 18.05.1910 roku w okolicach Tołoczki. Tak więc 10 lat gdzieś po drodze dopisało się, co nie było zbyt trudne w czasie zawieruchy wojennej. Oczywiście to nie wina ś.p. P. Lisowskiej, tylko takie były czasy. Dzisiaj też ludzie bardzo często zmieniają datę urodzenia, tylko nie tak drastycznie /chodzi przeważnie o świadczenia emerytalne/. Znam nawet osoby na wysokich stanowiskach, które tak postąpiły.