Ostatnie wiadomości

Strony: 1 2 [3] 4 5 ... 10
21
Indeksacja parafii Białoruś / Aktualny stan indeksacji Białoruś - 09.05.2019
« Ostatnia wiadomość wysłana przez A. Rybalko dnia Maj 09, 2019, 11:29:49 pm »
Witam serdecznie,

Dziewiątkowicze Nowe leżą aktualnie na samym skraju diecezji grodzieńskiej. Krok na południe – i już mamy diecezję pińską. Dwieście lat temu, a i później, Dziewiątkowicze i Różana należały do tego samego dekanatu Słonimskiego, nic więc dziwnego, że nasza nowa indeksatorka zaplanowała sobie wypad na południe.

Następujące zmiany zostały już dodane do zestawienia:


Diecezja grodzieńska

Dekanat Słonim

Dziewiątkowicze Nowe
UMZ 1797-1818   dostępne w portalu genealodzy.pl   B. Czarnuszewicz


Diecezja pińska

Dekanat Prużana

Różana
UMZ 1797-1818   w trakcie opracowania   B. Czarnuszewicz

Pozdrawiam serdecznie,


Alicja
22
Indeksacja parafii Grodzieńskich / Stan indeksacji - dekanaty Grodno, Sokółka, Wołkowysk - 09.05.2019
« Ostatnia wiadomość wysłana przez A. Rybalko dnia Maj 09, 2019, 11:04:28 pm »
Witam serdecznie,

Trochę się tych indeksów ostatnio uzbierało. Po zakończonym nadplanowym fragmencie Strubnicy należałoby uzupełnić i nawet poprawić „krótki opis” tej parafii, znalazły się bowiem nowe wątki. Indeksy z Sokółki zostały już wysłane do geneteki i prawdopodobnie pojawią się w niedzielę, jak nie w tę, to w następną.
W planach – powrót do korzeni, czyli do napoczętych już parafii Sidra i Łunna. W pierwszym z tych miasteczek urodziła się Babcia, w drugim – Mama. Suchowola została zaplanowana w całości i już od dawna przez dwie indeksatorki, postępom przyglądam się z przyjemnością, bo tam prowadzą moje dalsze tropy rodzinne.

Następujące zmiany zostały już dodane do zestawienia:

Dekanat Grodno

Łunna
UMZ 1802-1818      w trakcie opracowania   A. Rybałko


Dekanat Sokółka

Sidra
UMZ 1826-1830      w trakcie opracowania   A. Rybałko

Sokółka
U 1816-1821      niedługo dostępne w portalu genealodzy.pl   A. Rybałko
M 1817-1820      niedługo dostępne w portalu genealodzy.pl   A. Rybałko
Z 1818-1820      niedługo dostępne w portalu genealodzy.pl   A. Rybałko

Suchowola
M 1852-1853      dostępne w portalu genealodzy.pl   E. Witkowska


Dekanat Wołkowysk

Strubnica
UMZ 1802-1818      dostępne w portalu genealodzy.pl   A. Rybałko


Pozdrawiam serdecznie,

Alicja
23
Wspomnienia i impresje / Bałabaszki i pobredziuszki - Łysy i diabeł
« Ostatnia wiadomość wysłana przez A. Rybalko dnia Maj 08, 2019, 01:23:48 pm »
Działo się to przypuszczalnie w dwudziestoleciu międzywojennym, proboszczem w Repli był wówczas Władysław Ławrynowicz, więc chyba to on był bohaterem poniższej anegdotki. Była niedziela, w kościele odprawiano mszę. Podczas kazania nie wszyscy wykazywali gorliwą uwagę. Jeden z parafian nudził się bardzo. Jego uwagę zwróciła duża łysina siedzącego przed nim mężczyzny. Postanowił się nieco rozerwać i zaczął lekko łaskotać łysinę źdźbłem słomy. Mężczyzna pomyślał zapewne, że to mucha i machnął ręką. „Mucha” okazała się jednak wyjątkowo uporczywa, prześladowany zaczął uderzać się po głowie, oganiać się na wszelkie sposoby, ludzie zachichotali, modlitewne skupienie prysło. Ksiądz odgadnął przyczynę tego zamieszania i huknął z kazalnicy: „Albo ty diable ustąp, albo ty łysy wyjdź z kościoła!”

Tato używał tego powiedzenia, kiedy oboje z bratem dokuczaliśmy sobie wzajemnie, a każde z nas udawało niewiniątko. Uważałam wtedy za niesprawiedliwe, że niewinny „łysy” miał wyjść z kościoła, a „diabeł” - tylko ustąpić.
24
Indeksacja parafii Białoruś / Krótkie opisy dekanat słonimski - Dziewiątkowicze Nowe
« Ostatnia wiadomość wysłana przez bozenaczar dnia Maj 04, 2019, 08:54:38 pm »
Dane parafii  Dziewiątkowicze Nowe
Oceny dokonano na podstawie indeksów z 22 lat 1797-1818.

Rocznie   10 - 22 urodzeń
              1 - 8 małżeństw
              3 -  17 zgonów

Uwagi:
a)   Parafia zdecydowanie wiejska.
b)    Najważniejszym w parafii był dwór w Dziewiątkowiczach Nowych należący  do Ślizieniów, w 1799 roku książę Dymitr Światopełk-Czetwertyński poślubia pannę Zofię Ślizień. Dwór posiadał również swojego kapelana wspomniany jest Benedykt Aleksandrowicz kapelan dworu dziewiątkowickiego, do dworu należały prawie wszystkie parafialne folwarki. Dwór gdy dostał się w ręce armii czerwonej został całkowicie zniszczony.
c)  Bardzo niestarannie prowadzono wpisy do metryk, wymieszane roczniki metryk, nie zawsze wpisywano stan pochodzenia parafian. Wpisy o śmierci dzieci bez podania rodziców, brak podania przyczyn śmierci.
d)  Zachowały się z roku 1805 i 1806 roku zestawienia ilości parafian wynika z nich, że parafia liczyła 320 parafian. Wspomniano w metrykach o filii parafii w Rudni.
e) Przy kościele znajdował się mały szpital (przytułek), była wspomniana śmierć „80 letniego dziada szpitalnego”.
f) Nazwy miejscowości uporządkowałam według nazewnictwa na stronie kami.net.pl. Okolice Łazy Sawickie były pisane: Sawickie, Hłazie, Las Sawicki. W miejscowości Rudniki mieszkały rodziny Karaczunów, raz do roku „hurtem” odbywał się chrzest dzieci.
Na podstawie indeksów chrztów: szlachty   31%, brak danych lub „pracowitych”– 69%, (oraz jeden wpis rodzina cyganów)

Wymienione w metrykach chrztów miejscowości

Miasto: brak
Dwory (rodzina): Bułła, Chmielnica  (Bychowiec), Czarnowszczyzna (Oświecimski), Dziewiątkowicze Nowe (Ślizień), Dziewiątkowicze Stare (Jahodkowski), Hrudopol (Jundziłł), Hrynkowszczyzna (Szukiewicz), Koszłowicze (Michniewicz), Krasnystaw (Krzywobłocki, Truskolawski), Mochnacze (Czeczot), Rudnia (Jundził), Zabule (Ryłowski), Zosin (Niedbayło)
Okolice (rodziny): Krzywiec (Kosikowski, Maciejewski, Neyberk/Neybarg), Łazy Sawickie (Sawicki)
Karczmy: Borowiki (Jodkowski), Burowska, Sierki
Wsie: Chmielnica, Dobromyśl, Dziewiątkowicze (Nowe, Stare), Hładźki, Holany, Hrynkowszczyzna, Humienniki, Kisiele, Koszłowicze, Krasnystaw, Michałów, Mikołajewszczyzna, Miżewicze, Mochnacze, Okuninowo, Podhorce, Podlesie, Przychyły, Rafałówka, Rudniki, Sierki, Surynka, Szyhany, Trybuszki, Wólka, Zabule
Folwarki: Zabule, Zosin, Krasnystaw, Mochnacze, Okuninowo


Duchowieństwo

Proboszcz: Kazimierz Kognowicki (1797-1805r), Antoni Zanietowski (administrator 1805-1806r, proboszcz od wrzesień 1806-1814r), Piotr Strutyński (altarysta dziewiątkowicki 1814-1815, administrator dziewiątkowicki 1816-1818)
Wikary: Jacek Linhart 1797r, Paweł Bobrowicz 1808r, Remigiusz Kleynert 1813r.
Inni duchowni: Ambroży Grawrogh, Ananiasz Bernatowicz, Antoni Czerwiakowski proboszcz Mizgiery, Benedykt Aleksandrowicz kapelan dworu dziewiątkowickiego, Dionizy Mostowicz, Dominik Stankiewicz paroch Mizgiery, Epimach Matuszewicz, Faustyn Szamulewicz, Jerzy Bielewicz prezbiter Dobromyśla, Michał Karpowicz, Piotr Nargiałło, Poncjan Rodziewicz, Teobald Murkowski, Wincenty Krasnik
Duchowni uniccy: Bazyli Bielewicz paroch cerkwi Dobromyśl

Uwagi:
a) W ciągu 22 lat następowały w parafii częste zmiany duchownych, często niektórzy księża wypełniali swoje posługi tylko kilka razy.
25
Księgi Parafialne i USC / Odp: Księgi metrykalne w NIAB Grodno
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Rafał Jurowski dnia Maj 03, 2019, 09:25:17 pm »
Odnośnie ksiąg parafii Kamionka, to podobno nic nie zachowało się na parafii.

Jednak w  pracy prof. Krzysztofa Hejke "Z Notatnika Fotografa" jest zdjęcie ciekawe skrzynii z dokumentami parafialnymi, trzeba będzie do niej dotrzeć jedynie...

http://www.repcyfr.pl/dlibra/doccontent?id=11391&dirids=1
26
Księgi Parafialne i USC / Odp: Księgi metrykalne w NIAB Grodno
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Rafał Jurowski dnia Maj 03, 2019, 09:18:45 pm »
Od Proboszcza parafii Wołpa otrzymałem kiedyś informacje, że na parafii znajdują się następujęce dokumenty:

- Alfabetycznie ułożony rejestr metryk chrzestnych od 1764 do 1849 parafii wołpiańskiej rzymsko-katolickiego Kościoła
- Księga chrztów parafii wołpiańskiej 20.11.1801 - 29.11.1827.
- Rejestr braci i sióstr różańca świętego roku 1789
- Księga przystępujących do spowiedzi wielkanocnej w 1843 roku.

27
Indeksacja parafii Grodzieńskich / Krótkie opisy parafii grodzieńskich - Piaski
« Ostatnia wiadomość wysłana przez A. Rybalko dnia Maj 02, 2019, 02:38:53 pm »
Dane parafii   Piaski

Oceny dokonano na podstawie indeksów z 17 lat 1802-1818.
Brak metryk: UMZ 1807

Rocznie   30-40 urodzeń
      7-20 małżeństw
      20-40 zgonów (wyjątek 1812 i 1813 – 52 i 53 zgony)
Uwagi:
a)   „Pieski” należałoby odczytywać z akcentem na ostatniej sylabie, chodzi tu bowiem nie o jakieś małe psy, tylko o białoruskie piaski.
b)   Rzadkość wśród naszych parafii grodzieńskich: znana jest dokładna data powstania parafii: marzec 1802 roku. Proboszczem został Józef Wierzbicki i pozostawał nim w ciągu całego wymienionego okresu. Parafianie pochodzili po części z parafii Strubnica, toteż tam należy szukać metryk wcześniejszych.
c)   Kościół w Pieskach istniał już znacznie wcześniej, ale widać brakowało funduszy na funkcjonującą parafię. Trzeba było dopiero starań kanonika katedry wileńskiej Ignacego Oskierki, żeby sprawa doszła na trwale do skutku – to powtarzam za Karpyzą. Trochę dziwne, że sam Ignacy pojawia się w metrykach tylko raz: w sierpniu 1803 roku, jako chrzestny w rodzinie szambelanostwa Oskierków.
d)   Parafia wymierających magnatów i zdeklasowanej szlachty. W okolicznych dworach żegnali się z tym światem: Joanna Benisławska stolnikowa inflancka (1809), Jan Oskierko szambelan byłego dworu polskiego (1812), Bazyli Żyniew mieczny piński (1814), Franciszka Oskierczyna starościna mozyrska (1815), Elżbieta Krzywicka podczaszyna wołkowyska (1817). A oto nazwiska pracowitych czyli włościan, skądinąd znane jako szlacheckie: Dąbrowski, Hryniewicz, Ihnatowicz, Krassowski, Poczobut, Puciłowski, Siemaszko.
e)   Ciekawe, że w tej samej parafii równolegle z włościanami o tych nazwiskach funkcjonowali urodzeni Dąbrowscy, Hryniewicze i Ihnatowicze. Jan Ihnatowicz, po ożenku z krewną proboszcza Marią Wierzbicką, zajął nawet kluczową pozycję rządcy miasteczka Piaski.
f)   Kościółek w Piaskach, w tym okresie pewnie niezbyt elegancki, widział mimo to parę ekskluzywnych ślubów. Związek małżeński zawarli tu Kazimierz Żelazowski komornik mozyrski i Józefa Kochcicka, Tomasz Szukiewicz podkomorzyc słonimski z Franciszką Eysymontówną córką wojskiego grodzieńskiego Ferdynanda Eysymonta (1806). Tu dokonał się jeden z bardzo nielicznych na tych terenach mezaliansów: szlachetny Antoni Giecołd poślubił pracowitą Helenę Saukównę.
g)   Śmiertelność w parafii była duża. Wystarczy porównać dwie liczby: w ciągu 17 lat urodziły się 564 osoby, zmarło natomiast 519. Szczególnie wiele osób zmarło w 1812 i 1813. Brak jakiejkolwiek wzmianki o przemarszu wojsk napoleońskich czy rosyjskich, jednak metryki zgonów mają własną wymowę. Małe Piaski podniosły się jednak do nowego życia, wdowcy i wdowy poszukali sobie nowych partnerów, urodziły się nowe dzieci.
h)   Mieszkańcy Piesków w tym okresie posiadali sporo fantazji, jeżeli sądzić po imionach nadawanych dzieciom. Panowała niespotykana gdzie indziej różnorodność, również w rodzinach nieszlacheckich: Henrietta, Gerwazy, Koleta, Bruno, Delicja, Longin, Rupert, Aspazja.
i)   Osobno muszę wymienić rodzinę szambelana Jana Oskierki i Honoraty z Benisławskich. To jedna z rodzin starej daty, hołdująca zasadzie „co rok to prorok”. Znane są imiona – zresztą czasem dość wyszukane – dziewięciorga dzieci tej pary. W ciągu jednego tylko roku 1810 umiera pięcioro. W 1812 – najmłodsze niemowlę oraz sam sprawca tych rekordów, Jan. Większość kobiet dzisiejszych załamałaby się całkowicie. Inaczej Honorata. Zwolniona z obowiązku permanentnej ciąży, oddaje się obowiązkom matki chrzestnej – u boku to sędziego ziemskiego, to rotmistrza, to chorążego wojsk polskich. Chyba już nie wyjdzie za mąż, choć mogłaby. Na szczegółowej mapie tych stron widać Honoratę Starą i Honoratę Nową - czy to aby nie jej ślady?...

Wymienione w metrykach chrztów miejscowości

Miasteczko: Pieski
Dwory (rodziny): Białawicze (Oskierko), Koledzicze (Kołłątaj), Samołowicze (Dąbrowski, Łaszkiewicz), Zabłocie (Zieliński), Zelwiany (Krzywicki).
Folwarki: Borowszczyzna (Broniec), Ihnatowszczyzna (Zalewski), Malkiewicze (Eysymont, Giecołd, Żawryd), Parafianowicze (Dębowski), Tury (Wyszyński, Kiełczewski).
Młyn: Ułasowszczyzna a. Własowszczyzna (Wieliczko)
Cegielnia: Białawicka
Okolice: brak
Wsie: Borowszczyzna, Dominiszki, Hryćki, Koledzicze, Lada, Malkiewicze, Miżewo, Nowosiółki, Ogrodniki, Osowlany, Parafianowicze, Samołowicze, Tury, Zabłocie Zarudawie, Zelwiany.

Duchowieństwo

Proboszcz: Józef Wierzbicki
Wikary: brak.
Duchowni uniccy: brak.
Goście duchowni: Bartłomiej Iwanowski (1 chrzest w 1809).

Uwagi:
a)   Jeżeli wierzyć metrykom, proboszcz panował na parafii wszechwładnie. Tylko raz zastąpił go ks. Bartłomiej Iwanowski, znany nam z Rosi, a to z tego powodu, że Wierzbicki został zaproszony na chrzestnego.
b)   Księgi były prowadzone starannie, rejestracja zgonów małych dzieci bardzo dobra. Charakter pisma niepiękny, ale dobrze czytelny.
c)   Jak dotąd udała się proboszczowi tylko jedna duża omyłka: sporządzając kopię metryk z 1807 roku przepisał ponownie metryki z 1806. Czyli formalnie rok 1807 istnieje w aktach, jednak w rzeczywistości zapisy się dokładnie powtarzają, z wyjątkiem kilku ostatnich, które być może rzeczywiście pochodzą z 1807. Nie udało mi się jednak stwierdzić, czy tak rzeczywiście było.
28
Indeksacja parafii Białoruś / Aktualny stan indeksacji Białoruś - 02.05.2019
« Ostatnia wiadomość wysłana przez A. Rybalko dnia Maj 02, 2019, 02:25:55 pm »
Witam serdecznie,

dekanat Szczuczyn graniczy z naszą Grodzieńszczyzną w ścisłym znaczeniu tego słowa. Z tego powodu indeksy z tego dekanatu są szczególnie mile widziane. Pani Danuta jest niezawodna i obiecuje obszerne prace przy sąsiednich parafiach.

Następujące zmiany zostały już dodane do zestawienia:


Diecezja grodzieńska

Dekanat Szczuczyn

Nowy Dwór
U 1871-1880   dostępne w portalu genealodzy.pl   Danuta Wasilewska-Lenart

Pozdrawiam serdecznie,


Alicja
29
Indeksacja parafii Litwa / Aktualny stan indeksacji Litwa - 02.05.2019
« Ostatnia wiadomość wysłana przez A. Rybalko dnia Maj 02, 2019, 02:11:13 pm »
Witam serdecznie,

Mam przyjemność przedstawić liczne Indeksy z parafii litewskich, w tym z Wilna. A raczej spod Wilna, bo Kalwaria leżała w tych zamierzchłych czasach za miastem. Skoro zostały zindeksowane metryki ślubu, poszukałam i znalazłam metrykę dotyczącą na pewno rodziny mojego dobrego znajomego. Nie znam niestety imion jego dziadka i babci, więc nie wiem, czy to bardzo bliscy krewni, czy trochę dalsi. Oczywista jest korzyść z indeksów XX-wiecznych, bo mogą dotyczyć osób nam bardzo bliskich.
Indeksy z Molat, Bolników i Żmujdek (czy Żmujdków?...) nie są aż tak bliskie czasowo. Ale indeksatorowi jak i sercu nie da się rozkazać – funkcjonuje według swojego rytmu. Bolniki po polsku nie mówią nic, po litewsku to Balninkai – i rzeczywiście, miejscowość wygląda na mapie jak olbrzymie siodło na chudym grzbiecie jeziora („balnas” lit. siodło).

Następujące zmiany zostały już dodane do zestawienia:

Archidiecezja wileńska

Dekanat Kalwaria

Kalwaria Wileńska (Werki)
M 1902-1918      dostępne w portalu genealodzy.pl   B. Tylingo
M 1848-1901      w trakcie opracowania         B. Tylingo



Diecezja koszedarska

Dekanat Malaty

Malaty
M 1687-1691, 1815-1818   dostępne w portalu genealodzy.pl   A. Wilkicki


Archidiecezja kowieńska

Dekanat Wiłkomierz

Bolniki
U 1797-1799         dostępne w portalu genealodzy.pl   A. Wilkicki
M 1797-1800         dostępne w portalu genealodzy.pl   A. Wilkicki
Z 1797         dostępne w portalu genealodzy.pl   A. Wilkicki

Żmujdki
UMZ 1797-1801         dostępne w portalu genealodzy.pl   A. Wilkicki

Pozdrawiam serdecznie,

Alicja


30
Księgi Parafialne i USC / Odp: Księgi metrykalne w NIAB Grodno
« Ostatnia wiadomość wysłana przez klocekoi dnia Kwiecień 29, 2019, 04:54:23 pm »
W parafii Różanka, dostępne urodzenia dochodzą do 1937 roku a małżeństwa do 1928. W ramach uzupełnienia do sąsiednich parafii.
Strony: 1 2 [3] 4 5 ... 10