Ostatnie wiadomości

Strony: 1 ... 8 9 [10]
91
Szukam rodziny, nazwiska / Odp: Ród Bohatyrewiczów (Bohatyrowiczów) - Богатыревич, Богатырович
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Tadeusz dnia Czerwiec 01, 2020, 07:20:31 pm »
Pani Anno. Spotkałem Bohatyrewiczow w Starodworcach,par. Lack? a także we wsiach w parafii Zabłoć pow. Lida. W M. Krzywosiołki mieszkali Dzieżyce i byli w jakiś sposób skoligaceni z Gajdamowiczami z Krzywosiołek. Ale jakie to były parantele tego nie wiem. W Szczuczynie też mieszkali Gajdamowicze. Może to któreś z tych rodzin?
Pozdrawiam.
Tadeusz.
92
Indeksacja parafii Litwa / Odp: Jan Chrzciciel Władysław Śniadecki
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Ala2 dnia Czerwiec 01, 2020, 03:29:52 pm »
https://muzhp.pl/pl/e/1410/urodzil-sie-jan-sniadecki
W Wiki i w Muzeum Historii Polski data śmierci  Jana Chrzciciela Władysława Śniadeckiego to  21 listopada , a wg aktu zgonu 9 listopada .
Takie rozbieżności często spotykamy w naszych  poszukiwaniach. Pytanie jakie sobie stawiamy ..... jaką datę przyjąć za pewną?
93
Indeksacja parafii Grodzieńskich / Odp: Krótkie opisy parafii grodzieńskich
« Ostatnia wiadomość wysłana przez wd dnia Czerwiec 01, 2020, 01:42:10 am »
 Bliższa lustracja przynosi z początku rozczarowanie, później genealog wzdycha ze zgrozą: „Boże, Ty widzisz i nie grzmisz!”
--------------------

Oj tam, oj tam...widziałem już lepsze kwiatki. Na przykład nazwisko zapisane częściowo cyrylicą a częściowo alfabetem łacińskim i to w jednym wyrazie. To dopiero sztuka!


Parafia Jeziory jest jak dotąd jedyną parafią grodzieńską, gdzie na matki chrzestne poproszono… Żydówki.
---------------------

Duch ekumenizmu:) W latach 1920's zawarł w sokólskim kościele ślub syn niejakiego Gehasmara Husejna Putreszacha-Demirchana, Jan-Józef Putreszach-Demirchan. Nic nie wiadomo o tym jakiego był wyznania.
94
Szukam rodziny, nazwiska / Odp: Ród Bohatyrewiczów (Bohatyrowiczów) - Богатыревич, Богатырович
« Ostatnia wiadomość wysłana przez dera23 dnia Czerwiec 01, 2020, 01:30:47 am »
Dzień dobry,
Przeczytałam cały wątek, ale nic nie naprowadziło mnie na linie Bohatyrewiczów w moim drzewie. Moja prapra babcia Maria Ignatiuk (z d. Bohatyrewicz) urodziła się 1 mar 1886 w Szczuczynie, a zmarła 3 lis 1955. ( Miała siostrę Melania Gregorczyk (z d. Bohatyrewicz) Jej rodzice czyli moi praprapradzaidkowie to  Edward Bohatyrewicz oraz  Julia bądź Maria Bohatyrewicz /  (z d. Dzieżyc).
Moi drodzy czy jest ktoś w stanie, mi pomóc w dalszych poszukiwaniach. Wiem również po zdjęciach, że moja prapra babaka Maria Ignatiuk osiedliła się po ślubie w Grodnie.
Pozdrawiam serdecznie
Anna Spytkowska
95
Indeksacja parafii Grodzieńskich / Krótkie opisy parafii grodzieńskich - Jeziory
« Ostatnia wiadomość wysłana przez A. Rybalko dnia Maj 31, 2020, 05:52:17 pm »
Dane parafii   Jeziory

Oceny dokonano na podstawie indeksów z lat U 1767-1801, M 1773-1818, Z 1785-1818. Kilkanaście metryk pochodzi z lat 1698, 1700, 1732, 1733 – należą do księgi, zostały przepisane tą samą ręką zapewne z niezbyt dobrze zachowanego oryginału.
Brak metryk UMZ 1799.05.-12, 1800.01.-04, 1801.05.-12

Rocznie   20-40 urodzeń
      15-30 małżeństw
      20-40 (kilka-około 80) zgonów

Uwagi:
a)   O Jeziorach napisano na stronie Rodów Grodzieńskich bardzo wiele. Jednak niektórych aspektów tej parafii dotąd brakowało, co niniejszym uzupełniam.
b)   Parafia Jeziory to chyba najtrudniejsza z parafii grodzieńskich. Genealodzy natrafią tu na wiele problemów, przeszkód, luk itd. Trudność polega na jakości zachowanych kopii metryk. Metryki dotyczące 18 wieku na oko wyglądają pięknie, są bowiem czysto przepisane bardzo czytelnym charakterem pisma. Bliższa lustracja przynosi z początku rozczarowanie, później genealog wzdycha ze zgrozą: „Boże, Ty widzisz i nie grzmisz!”
c)   Nawet jeżeli przepisywał metryki któryś z księży nie pracujących w tej parafii, to jak można pisać: z Tarej Rudy (ze Starej Rudy), z Zolenicz (z Olenicz) albo z Trupina (ze Strupina)? Przypuszczam jednak, że pracował tu ksiądz Antoni Pańkiewicz… Oto przykład zapisu z 1805 niewątpliwie jego ręką i z jego gramatyką: „Szkołki żadnej niemasz Szlachta po swoich domach uczo swoie Dzieci.”
d)   Jeżeli sprawy pisowni zostawimy na stronie, to najgorszym grzechem kopisty było opuszczanie metryk. Istnieje niestety tylko jeden dowód w postaci dwóch kopii 1797 roku. W jednej jest 19 metryk ślubu, a w drugiej – 13. Podobnie wygląda sytuacja, jeżeli chodzi o chrzty z tegoż roku. To już grubszy numer, niż przekręcanie nazwisk, opuszczanie miejscowości, powtórne zapisy tych samych par z innym dzieckiem. Narasta podejrzenie, że i pozostałe lata zostały przepisane bardzo wybiórczo.
e)   Parafia w dużej części „szlachecka”, jednak ze względu na brak konsekwentnych zapisów pochodzenia społecznego nie da się ustalić dokładnego odsetka. Należy tu też zaznaczyć, że przed 1800 rokiem wiele zapisów o pochodzeniu było błędnych: szlachetni zostali zapisani jako pracowici, a pracowici jako szlachetni. Ale i tak stany stykały się tu ze sobą bardziej niż gdzie indziej, zapraszano się na kumów, zawierano małżeństwa z pominięciem różnic stanowych.
f)   Wiadomo skądinąd, że parafianie unickiej parafii Jeziory byli przede wszystkim pochodzenia włościańskiego. W parafii tej rejestrowano zresztą dwa razy więcej chrztów rocznie (około 60) niż w parafii katolickiej.
g)   Zwraca uwagę duża liczba zawieranych związków małżeńskich w stosunku do liczby chrztów rocznie. Wygląda na to, że ludzie pobierali się w kościele katolickim, natomiast potomstwo chrzcili w jednej z okolicznych cerkwi unickich, które były po prostu dogodniej położone. Metryki z cerkwi w Hubince, Kotrze, Kozłowiczach zachowały się tylko szczątkowo i to z okresu późniejszego. Taki stan rzeczy może doprowadzić do rozpaczy niejednego poszukującego.
h)   Inną właściwością parafii jest duża różnorodność nazwisk. Stosunkowo niewiele jest rodzin, które chrzciły w parafii więcej niż jedno czy dwoje dzieci. Po części przyczyniali się do tego stanu rzeczy przyjezdni i „odjezdni”, może też konkurencyjne parafie unickie.
i)   Parafia Jeziory jest jak dotąd jedyną parafią grodzieńską, gdzie na matki chrzestne poproszono… Żydówki. To pewnie „zasługa” księdza Pańkiewicza. Musiałam przecierać oczy: w 6 października 1793 chrzczono dwoje niemowląt z rodzin Zmitruk i Karnicki, w pierwszym wypadku chrzestnymi byli Nochim Lachman i Chajka Lejbowa, w drugim – Józef Turuny i Chajka Mowszowa.
j)   Jeden ślub odbył się 1 stycznia 1797 roku i to po 3 zapowiedziach! Kilkanaście ślubów zawarto również w okresie postu w marcu i to najczęściej bez indultu – to jeszcze jeden dowód lekceważenia wymogów kościelnych przez księdza Pańkowskiego. Albo dowód jego szczególnej nieuwagi przy pisaniu: marzec czy maj – wsio rawno.

Wymienione w metrykach chrztów miejscowości

Miasto: Jeziory

Dwory (rodziny): Broskowszczyzna (Ekiert, Grodecki), Hołowacze (Wołkowycki), Jeziory (Ponikwicki), Korczyk (Dobrzylewski, Klimontowicz, Malinowski, Niemczynowski, Wincza), Kozieje (Imbut, Komar), Migowo (Wołkowycki), Paniuki (Lenczewski), Skołubów (Janczewski), Strupin (Eysymont, Lenczewski, Strupiński), Stryjówka (Dawnor, Eysymont, Jankowski, Songin, Szuman), Zadubie (Korsak, Nowomiejski, Szymanowski, Zakrzewski), Żydomla (Kochanowski).

Okolice (rodziny): Bylczyce (Bylczyński, Dobrzylewski, Horbaczewski), Cydziki (Cydzik, Rouba), Ejsmonty (Brzozowski, Czarniawski, Eysymont, Hryniewicz, Kamieński, Kudziewicz, Lenkiewicz, Minuczyc, Oleński, Sierkuciewski, Tatarowski, Tołoczko), Jurewicze (Bylczyński, Cydzik, Doliński, Jurowski), Kotra (Gintowt, Obuchowski, Rymkiewicz, Siemaszko, Strzałkowski), Kozłowicze (Horbaczewski, Kozłowicki, Sadłucki, Stawiski, Trzeciak), Obuchowskie (Eysymont, Lisowski, Obuchowski, Sasinowski), Orechwicze (Bohatyrewicz, Browczyński, Czarniawski Eysymont, Łabeński, Malinowski, Michałowski, Oleński, Orechwa, Osipowicz, Starzyński, Tołoczko, Wołkowycki), Starzyna (Branicki, Czarniawski, Hryniewicz, Minuczyc, Mitkiewicz, Morozowski, Płoński, Sierkuczewski, Starzyński), Tołoczki (Brzozowski, Czarniawski, Eysymont, Konstantynowicz, Kozicz, Sieklucki, Szelpach, Tołoczko), Zapole (Eysymont, Tołoczko).

Wsie: Bednarze, Bobrowszczyzna, Bondary, Borda, Broskowszczyzna, Budowla,  Hłuszniewo vel Łuszniowo, Kołobyszki, Korczyk, Łazy, Liszczyce, Łokno, Nowa Ruda, Ostrów, Porzecze, Sałacie, Stara Ruda, Stryjówka.

Duchowieństwo

Proboszczowie i administratorzy: Konstanty Bylczyński (przed 1767-1785), Antoni Pańkowski (1785-1809), Piotr Jaszewicz franciszkanin (listopad 1809-marzec 1810), Benwenuty Kwiatkiewicz (1810-1812), Marcin Gruszecki (1812-1814), Tomasz Kęstowicz bernardyn (wrzesień 1814-styczeń 1816), Lucjan Minejko bernardyn (styczeń-sierpień 1816), Cyprian Wertell (1816-1817), Leon Gajewski (1817-po 1818).
Księża uniccy: Mikołaj Sawaszkiewicz (1802), Józef Kuczyński (cerkiew Jeziory, 1809, 1816-1818), Antoni Bohdanowicz (1816, 1817), Jan Borkowski (cerkiew Komołowska, 1817), Gabriel Sawicz (1817, wikary cerkwi skidelskiej), Eliasz Łapuszyński (1818, Żydomla).
Goście duchowni: biskup unicki Dawid Pilchowski, Godyli Godlewski, Ludwik Urbanowicz (styczeń 1802), Teodor Ambrożewicz (styczeń 1802), Rutyli Godlewski (styczeń-luty 1802), Ambroży Gawrok (kwiecień-sierpień 1802), Gabriel Rafałowicz (unita?), Józef Protasewicz (unita?), Julian Sangowicz (1809), Dominik Wojtkiewicz (1810), Leon Pietraszkiewicz karmelita (1816), Markolin Jachimowicz zakonu kaznodziejskiego (1816).

Uwagi:
a)   Tylko dwaj proboszczowie Bylczyński i Pańkowski działali w parafii na przestrzeni co najmniej 40 lat, co jest rzadkim ewenementem w tym okresie na Grodzieńszczyźnie.
b)   Brak metryki zgonu Bylczyńskiego, znana jest jednak dokładna data podjęcia obowiązków przez Pańkowskiego (27.02.1785), który zapisał to po łacinie w kopii metryk ślubów i chrztów, z zaznaczeniem, że nastąpiło to po zgonie poprzedniego proboszcza.
c)   Nieznana jest data sporządzenia kopii od 1698, wiadomo jednak, że po 1785 roku „pisarzem” był ksiądz Pańkiewicz. Niektóre partie zapisu nasuwają przypuszczenie o zaburzeniach koordynacji, pamięci i rozumienia, a te można wytłumaczyć tylko stanem upojenia alkoholowego. Przepadają poszczególne litery, końcówki imion i nazwisk, „juni” zmienia się w „januar”, ślubują sobie Jerzy Sinkiewiczówna i Anna Rohanczykówna… Najgorzej dostało się prezbiterowej Elżbiecie Kuczyńskiej czyli popadii, która była często zapraszana na matkę chrzestną: raz zapisano ją Kuchadzińska, a raz – „Elżbieta uxore Prezbiterczynski” – czyż to na trzeźwo pisane?... („uxore” znaczy małżonka”).
d)   Pańkiewicz budził się z transu, kiedy dochodził. do odnotowywania chrztów w rodzinach prominentów - wtedy wpisywał wyraźnie i dużymi literami, że to on chrzcił. Na wszelki wypadek, może się kiedyś przyda…
e)   Istnieje metryka zgonu księdza Pańkowskiego, który zmarł 17.01.1809, ponoć jako 80-letni staruszek. Jest to pierwsza metryka zgonu od listopada 1808. Ostatni chrzest, udzielony przez Pańkowskiego, datowany jest 07.01.1809. Zgon księdza być może spodziewany, w tym czasie gościł na plebanii ks. Julian Sangowicz, znany z parafii Indura, który nie tylko zanotował datę zgonu proboszcza, ale i ochrzcił w następnych dniach kilkoro niemowląt.
f)   Wygląda na to, że parafia jeziorska była przez długi czas nie obsadzona. Od 10.01.1809 chrztów udziela, co prawda, bardzo nieregularnie, paroch unicki Józef Kuczyński. W październiku 1809 roku pojawia się franciszkanin Jaszewicz, późniejsi duszpasterze zmieniają się co 2-3 lata. Nawet w okresach, obejmujących działalność jednego księdza, zdarzają się kilkumiesięczne luki w zapisach.
g)   Generalnie biorąc, okres po 1800 roku nie jest wcale zły, jeśli chodzi o poprawność i dokładność zapisu. Zaczęły częstsze wizytacje, zmieniły się wymagania „z góry”, np. na kopii pojawiły się podpisy proboszcza i dziekana Lachnickiego. Proboszcz musiał przekazać dane co do liczby parafian i ich płci, szczepienia ospy, istnienia szkółki.
h)   Ktoś popisał się wątpliwym poczuciem humoru, a było to 05.11.1816 podczas pierwszego chrztu udzielonego przez nowego administratora, bernardyna Cypriana Wertella. Nazwa miejscowości dziecka została zapisana jako… Parszukiewiczpol. Czy był to parafianin, który postanowił sobie zakpić z nowego księdza, czy też bernardyn lubił pożartować na koszt nie znających sztuki czytania parafian – nie wiadomo. Parsiuk to po naszemu prosiak (po litewsku paršas, zdrobniale paršiukas).
96
Książki i publikacje / Odp: Kleszczele
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Agas dnia Maj 31, 2020, 05:04:43 pm »
97
Indeksacja parafii Litwa / Aktualny stan indeksacji Litwa - 30.05.2020
« Ostatnia wiadomość wysłana przez A. Rybalko dnia Maj 30, 2020, 11:30:46 pm »
Witam serdecznie,

Ależ sypnęło indeksami z Litwy! Mamy tu dużą różnorodność: jest Wileńszczyzna, Kowieńszczyzna, ale też okolice Poniewieża i Koszedarów. Pozostaje się cieszyć i szperać!

Następujące zmiany zostały już dodane do zestawienia:


Archidiecezja wileńska

Dekanat Kalwaria

Kalwaria Wileńska
M 1802-1814 (z lukami)      dostępne w portalu genealodzy.pl   B. Tylingo

Diecezja koszedarska

Dekanat Birsztany

Użugość
M 1804-1818      dostępne w portalu genealodzy.pl   B. Tylingo

Dekanat Elektrenai

Barbaryszki
M 1805-1818, 1827-1847      dostępne w portalu genealodzy.pl   B. Tylingo


Dekanat Koszedary

Żośle
M 1802-1814      dostępne w portalu genealodzy.pl   B. Tylingo


Dekanat Merecz

Niemonajcie
UMZ 1819-1828      dostępne w portalu genealodzy.pl   EwaMolly

Dekanat Szyrwinty

Muśniki
U 1835-1852      dostępne w portalu genealodzy.pl   M. Bałażak


Diecezja poniewieska

Dekanat Kupiszki

Subocz
U 1697-1715      dostępne w portalu genealodzy.pl   Marck57


Archidiecezja kowieńska

Dekanat Kowno II

Wędziagoła
U 1762-96 (pojedyncze)    dostępne w portalu genealodzy.pl   J. Perkowski
M 1752-1797         dostępne w portalu genealodzy.pl   J. Perkowski


Pozdrawiam serdecznie,

Alicja




98
Indeksacja parafii Litwa / Odp: Jan Chrzciciel Władysław Śniadecki
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Rafał Jurowski dnia Maj 29, 2020, 09:08:41 pm »
Fajne odkrycie!

I chyba zgadza się z Wikipedią :)

Jakby ktoś miał problem z zalogowaniem to ten akt w załączniku.
99
Indeksacja parafii Litwa / Jan Chrzciciel Władysław Śniadecki
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Ala2 dnia Maj 29, 2020, 08:41:16 pm »
Jan Chrzciciel Władysław Śniadecki, pseud. i krypt.: J. S.; Krytykiełło Zachariasz; Przemyślanka; Szczeropolski Zygmunt, (ur. 29 sierpnia 1756 w Żninie, zm.  9   listopada 1830 we  Dworze w  Jaszunach k/Wilna) – polski astronom, matematyk, filozof, geograf, pedagog, krytyk literacki i teoretyk języka, autor kalendarzy i poeta. Starszy brat Jędrzeja Śniadeckiego.
Akt  Z  nr   22 z 1830 roku :
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSM1-89GZ-P?i=165&cat=2317996
100
Szukam rodziny, nazwiska / Odp: Hamuleccy (Гамулецкие) herbu Sulima
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Tadeusz dnia Maj 28, 2020, 10:36:03 am »
Do rodowodu Hamuleckich, do poz. 6x2, przed Marią 6.3, należy dodać 6.3. Józefa Katarzyna c. Tomasza i Teofili z Dymowskich ur. 25.12. 1854, ochrzczona 01.01.1855 w kościele w Jeziorach. Do chrztu trzymali :Wiktor Gorzkowski (Porucznik?) i Antonina żona Konstantynowicza Wierzanowskiego?
Tadeusz.
Strony: 1 ... 8 9 [10]