Autor Wątek: Mapka parafii diecezji wileńskiej - stan na rok 1744  (Przeczytany 573 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Rafał Jurowski

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 709
  • Karma: +1/-0
« Ostatnia zmiana: Marzec 21, 2021, 05:52:29 pm wysłana przez Rafał Jurowski »

Offline wd

  • Jr. Member
  • **
  • Wiadomości: 77
  • Karma: +1/-0
Odp: Mapka parafii diecezji wileńskiej - stan na rok 1744
« Odpowiedź #1 dnia: Marzec 21, 2021, 10:13:22 pm »
Brak na tej mapce parafii Sidra utworzonej w 1705 roku.

Offline A. Rybalko

  • Test
  • Hero Member
  • *
  • Wiadomości: 658
  • Karma: +1/-0
Odp: Mapka parafii diecezji wileńskiej - stan na rok 1744
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 21, 2021, 10:32:16 pm »
To i Zalesia koło Sidry też brak, również ówczesnej fundacji. Ale mapka niezła. Widziałaby mi się podobna z Grodzieńszczyzny, plus parafie unickie.

Offline Rafał Jurowski

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 709
  • Karma: +1/-0
Odp: Mapka parafii diecezji wileńskiej - stan na rok 1744
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 22, 2021, 10:16:16 am »
Na mapce znajdują się jedynie parafie obecne w spisie http://www.mem.net.pl/stg/diecezjawilenska1744p.htm

W tym spisie parafii tych nie ma, więc na mapce ich nie będzie.

Ciekawe czemu, bo z tego co pamiętam ten spis był wydany drukiem, więc powinien odzwerciedlać stan faktyczny.

Odnośnie mapki, to nie wiedzę problemu jej zrobić, jednak po pierwsze jakie lata ma obejmować ?

Zapewne w XIX wieku struktura była w miarę stabilna potem się trochę nowych parafii pojawiło.

Inna sprawa to parafie unickie.
« Ostatnia zmiana: Marzec 22, 2021, 10:41:29 am wysłana przez Rafał Jurowski »

Offline A. Rybalko

  • Test
  • Hero Member
  • *
  • Wiadomości: 658
  • Karma: +1/-0
Odp: Mapka parafii diecezji wileńskiej - stan na rok 1744
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 22, 2021, 03:19:02 pm »
Chyba często tak bywa, że gdy się zagłębiamy w jakąś kwestię, to się okazuje, że wielu rzeczy nie wiemy. Na pewno brakuje Sidry i Zalesia nie bez powodu. Może nie należały w owym czasie do archidiecezji wileńskiej.

Dla parafii unickich proponuję jako punkt odniesienia inwentarze z lat 1823-1828. Znalazły się w nich chyba wszystkie parafie. Ja je po troszku monitoruję indeksując, bo nierzadko parochowie pobliskich cerkwi gościli na kartach ksiąg parafialnych. W każdym razie wszyscy duchowni od 1797 zostali przeze mnie odnotowani, może nie we wszystkich parafiach, ale to też jeszcze nadrobię.

Nie musi ta mapka być od razu doskonała. Zawsze można jeszcze to czy owo dodać.     
 

Offline wd

  • Jr. Member
  • **
  • Wiadomości: 77
  • Karma: +1/-0
Odp: Mapka parafii diecezji wileńskiej - stan na rok 1744
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 22, 2021, 10:16:25 pm »
Chyba często tak bywa, że gdy się zagłębiamy w jakąś kwestię, to się okazuje, że wielu rzeczy nie wiemy. Na pewno brakuje Sidry i Zalesia nie bez powodu. Może nie należały w owym czasie do archidiecezji wileńskiej.
---------------------

To są stare parafie. Zalesie utworzona jeszcze w XVII wieku, a Sidra na początku wieku XVIII. Nie mogły należeć do innej diecezji, bo innej diecezji tam nie było. Zdaje się, że zostały przegapione. Dziwne trochę, bo kościół w Zalesiu jest chyba najstarszym istniejącym do dziś kościołem na tych terenach.