Autor Wątek: Ród Bohatyrewiczów (Bohatyrowiczów) - Богатыревич, Богатырович  (Przeczytany 53690 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Tadeusz

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 117
  • Karma: +0/-0
Jak należy rozumieć następujące zapisy w metrykalnej księdze chrztów parafii Repla. .
1. rok 1834 ochrzczono Rozalię Kołłątaj corkę Stanisława i Marianny Bohatyrewicz urodzoną w Berdowszczyźnie par Repla.
2. rok 1838 ochrzczono Zuzannę Bohatyrewicz z z Berdowszcyzny par. Repla córkę Marianny Bohatyrewicz, ojciec nieznany.
3. rok 1841 ochrzczono Petronele Kołłątaj córkę Stanisława I Marianny Bohatyrewicz urodzoną w folwarku Berdowszczyzna.
Czy to jedna Marianna czy też jakiś błąd w zapisie w księdze metrykalnej?

Offline A. Rybalko

  • Test
  • Hero Member
  • *
  • Wiadomości: 556
  • Karma: +1/-0
Panie Tadeuszu,

możliwe są dwie wersje.
Jedna: Marianna była niewierną żoną, która w czasie dłuższej nieobecności męża zaszła w ciążę z kimś innym.
Druga: Marianna była jakąś dalszą kuzynką, która przyjechała do krewnej, żeby urodzić niechciane dziecko.

Problemem jest imię Marianna, bardzo popularne, niestety.

Moim prywatnym zdaniem prawdziwa jest wersja pierwsza. Ludzie wiedzieli "jak kto siedzi" i na pewno ksiądz był poinformowany ze szczegółami. Zapisał więc dziecko nie po mężu, ale po nazwisku panieńskim, choć matka już od dawna była panią Kołłątajową.

Dodam jeszcze, że Berdowszczyzna należała raczej do parafii Wołpa i tam należy szukać rozwiązania zagadki. Może okaże się, że dziecko zmarło i wtedy będzie tam może inne nazwisko (Kołłątaj). W Repli brak metryk zgonów rodziny Kołłątaj aż do 1864 roku, oprócz jednej Aleksandry Kołłątajowej ze Starego Dworca.
     
 

Offline Tadeusz

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 117
  • Karma: +0/-0
Odp: Ród Bohatyrewiczów (Bohatyrowiczów) - Богатыревич, Богатырович
« Odpowiedź #167 dnia: Kwiecień 08, 2020, 08:08:49 am »
W dokumencie z 1890 roku  - Spisok ziemlewładienij grodnienskoi guberni -  znalazłem zapis, że Michał Bohatyrewicz (Brak bliższych danych) w okolicy Cydzikowszcyzna - Sawejki  posiadał 153 dziesięciny gruntu. Czy ktoś wie z której rodziny on pochodził i w jaki sposób stał się posiadaczem tak rozległego majątku, podczas gdy inni Bohatyrewicze, w różnych miejscowościach powiaty grodzieńskiego , z reguły posiadali około 10 dziesięcin z różnymi odstępstwami in plus lub minus a niektórych zaliczono do jednodworców?
Tadeusz.

Offline Rafał Jurowski

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 582
  • Karma: +1/-0
Odp: Ród Bohatyrewiczów (Bohatyrowiczów) - Богатыревич, Богатырович
« Odpowiedź #168 dnia: Kwiecień 16, 2020, 08:45:34 pm »
Z okazji 80 rocznicy śmierci generała Bronisława Bohatyrowicza białostocki IPN stworzył filmik go upamiętniający.

https://www.facebook.com/IPN.Bialystok/videos/227726505249643/?v=227726505249643
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 16, 2020, 08:48:21 pm wysłana przez Rafał Jurowski »

Offline Tadeusz

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 117
  • Karma: +0/-0
Odp: Ród Bohatyrewiczów (Bohatyrowiczów) - Богатыревич, Богатырович
« Odpowiedź #169 dnia: Kwiecień 19, 2020, 08:02:41 pm »
Obejrzałem ten filmik i niestety mam wiele zastrzeżeń. O zmarłym nie powinno mówić źle. Ale pewne uwagi same cisną się na usta.
Po pierwsze, przykro o tym pisać ale sam generał nie znał dokładnie swego nazwiska. Pisząc swój życiorys podawał że nazywa się Bohaterewicz/ Bohatyrowicz, podczas gdy poprawne jego nazwisko, odnotowane w księgach metrykalnych grodzieńskiego kościoła brzmi BOHATYREWICZ i wypis z księgi metrykalnej można znaleźć na Forum rodów Grodzieńskich. Białostocki IPN nie zadał sobie trudu aby odnaleźć prawidłową pisownię jego nazwiska. W jego dokumentacji są same superlatywy. Ale brak odpowiedzi na pytanie dlaczego tak zasłużony generał został przeniesiony w stan spoczynku w wieku około 57 lat? Mimo swych zasług i poświęcenia nie zasługiwał chyba na uznanie aby pełnić zaszczytną służbę w Wojsku Polskim i dlatego został przeniesiony w stan spoczynku. Na to pytanie nie znalazłem odpowiedzi.
Tadeusz.

Offline RW

  • Newbie
  • *
  • Wiadomości: 8
  • Karma: +0/-0
Odp: Ród Bohatyrewiczów (Bohatyrowiczów) - Богатыревич, Богатырович
« Odpowiedź #170 dnia: Kwiecień 20, 2020, 12:51:50 pm »
Panie Tadeuszu,
wykorzystane nazwisko to takie, jakim posługiwał się generał. Pewnym brakiem szacunku wobec bohatera byłoby posługiwanie się nazwiskiem innym niż on sam chciał. To jest kwestia podobna jak w przypadku pierwszego "Łupaszki".
Jak widać, film ma bardzo krótką formę i niemożliwe było przedstawienie w drobnych szczegółach życiorysu generała, szczególnie, że ma to być materiał bardziej edukacyjny niż dokumentalny.
Czy w dokumentacji Bronisława są same superlatywy o nim? I tak i nie. W zachowanej korespondencji widać pewną niegospodarność generała, z drugiej strony rzadko ktoś mocno krytykowany i nieudolny zostaje generałem.
Okoliczności przejścia generała w stan spoczynku nie są do końca znane. Spotkania w okolicach 1926 r. nie wskazują na konflikt z Piłsudskim. Z dokumentów konfliktu w 18 DP nie wynika wprost, po której stronie stanął, raczej wygląda to na próbę zachowania neutralności. Jeśli opowiedziałby się po stronie prezydenta to prawdopodobnie nie zostałby awansowany.
Pozdrawiam

Offline A. Rybalko

  • Test
  • Hero Member
  • *
  • Wiadomości: 556
  • Karma: +1/-0
Odp: Ród Bohatyrewiczów (Bohatyrowiczów) - Богатыревич, Богатырович
« Odpowiedź #171 dnia: Kwiecień 20, 2020, 04:21:08 pm »
Panie Tadeuszu,

wtrącam na inny temat: właśnie znalazłam ślad córki Anieli pary Jana i Marcjanny z Antoszewiczów Bohatyrewiczów.

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-C9BH-G72W-Z?cat=2325345

Parafia Różanka, rok 1845, akt ślubu nr 13.

Indeksy małżeństw z Różanki 1840-1849 od dzisiaj w genetece.

Pozdrowienia!
 

Offline Tadeusz

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 117
  • Karma: +0/-0
Odp: Ród Bohatyrewiczów (Bohatyrowiczów) - Богатыревич, Богатырович
« Odpowiedź #172 dnia: Kwiecień 20, 2020, 06:44:04 pm »
Pani Alicjo.
Według moich danych Aniela Kamila urodziła się w roku 1816 i była ochrzczona w cerkwi skidelskiej. a w tym akcie podaje się, że to wdowa Anna Bykowska lat 38.
Z tego wynika, że była ona żoną Bykowskiego i mieszkała w parafii Różanka. Uważam, że gdzieś tu jest błąd. A może są księgi metrykalne urodzin Parafii Różanka, w której odnalazłyby się dzieci z pierwszego małżeństwa Anny? I wtedy można by w przybliżeniu ustalić kiedy zawarła związek małżeński po raz pierwszy.
Pozdrawiam.
Tadeusz.

Offline A. Rybalko

  • Test
  • Hero Member
  • *
  • Wiadomości: 556
  • Karma: +1/-0
Odp: Ród Bohatyrewiczów (Bohatyrowiczów) - Богатыревич, Богатырович
« Odpowiedź #173 dnia: Kwiecień 21, 2020, 03:35:51 pm »
Panie Tadeuszu, w akcie pisze wyraźnie "Anielą", jest nawet kropeczka nad "i" oraz ogonek przy "a".
Kobiety szybko starzeją, zwłaszcza kiedy nie są odpowiednio traktowane. Może Aniela przy tym swoim Bykowskim tyle goryczy doznała, że czuła się i wyglądała na 38 lat, a miała zaledwie 29.
Dzięki Panu Ryszardowi Bencko mamy w genetece indeksy chrztów z Różanki do roku 1839, stąd wiadomo, że małżonek zwał się Augustyn. W 1837 urodził się im Piotr Paweł, a w 1839 roku - Jan Stanisław. Za pewien czas możemy się spodziewać następnych indeksów, wtedy dowiemy się, kiedy i na co zmarł szanowny Augustyn. 
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 21, 2020, 09:41:49 pm wysłana przez A. Rybalko »

Offline Tadeusz

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 117
  • Karma: +0/-0
Odp: Ród Bohatyrewiczów (Bohatyrowiczów) - Богатыревич, Богатырович
« Odpowiedź #174 dnia: Kwiecień 21, 2020, 07:50:46 pm »
Przez pomyłkę dodałem Anieli drugie imię Kamila. A dzięki tym nowym ustaleniommożemy przypuszczać, że wyszła za mąż mając około 20 - 21 lat i miało to miejsce około roku 1836 - 7.
Dziękuję za kolejne uzupełnienia.
Ta Aniela to moja kuzynka z linii po mieczu.

Offline RyszardBencko

  • Newbie
  • *
  • Wiadomości: 10
  • Karma: +0/-0
Odp: Ród Bohatyrewiczów (Bohatyrowiczów) - Богатыревич, Богатырович
« Odpowiedź #175 dnia: Kwiecień 22, 2020, 07:25:03 am »
W nawiązaniu do postów Pani Alicji Rybałko dotyczących małżeństwa Augustyna i Anieli Bykowskich , dotychczas podczas  indeksowania metryk parafii Różanka natrafiłem jeszcze na poniższe dane  :

Augustyna Bykowski zmarł 2 lutego 1840 r. w wieki lat 26  (  metryka nr 12 ) https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-C9B8-J4Q4?i=341&cat=2325460

Jan Bykowski syn Augustyna i  Anieli  zmarł w wieku 5-ciu lat dnia 10 grudnia 1843 roku ( metryka nr  44 )
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-C9BZ-H4R5?i=785&cat=2325460

Ponadto w latach 1835-1840 wikariuszem w parafii  Różanka był ksiądz Jan Bohatyrowicz .

Pozdrawiam,
Ryszard

Offline Tadeusz

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 117
  • Karma: +0/-0
Odp: Ród Bohatyrewiczów (Bohatyrowiczów) - Богатыревич, Богатырович
« Odpowiedź #176 dnia: Kwiecień 22, 2020, 10:55:57 am »
Dziękuję Panie Ryszardzie za uzupełnienie.
Ja natomiast w Spisie szlachty Lidzkiej autorstwa Czesława Malewskiego znalazłem takie materiały dotyczące obu rodzin mężów Anieli Bohatyrewicz Są to:
Bykowski h. Bronic , pw. 3 VII 1820, 13 V 1824, 7 I 1833, 25 XI 1846 r.
ok. Pozniakowszczyzna (27 dz. – Rafała  s. Ludwika, 24,5 morgi – Ludwika i Józefa
s. Ambrożego, 11 dz. Kazimierza s. Gabriela w 1891) – par. dubicka;
Nie wiem jak miał na imię ojciec Augustyna.

Kraśnik h. Prawdzicz  .ok. Paszyce (1775–1891; 18 dz. – Aleksandra s. Stefana i Joanny z Brodowskich w 1891),
Bohdanowce (1795–1829), Romanowicze  (10 dz. Szymona s. Jana w 1891) – par. ż o łudzka;
Stefan Kraśnik pochodził z okolicy Paszyce.

Mam jedynie wątpliwości czy przypadkiem ten Stefan nie ożenił się po raz trzeci z Joanną Brodowską.Czy to może inny Stefan.
Pozdrawiam.
Tadeusz.


Offline Rafał Jurowski

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 582
  • Karma: +1/-0
Odp: Ród Bohatyrewiczów (Bohatyrowiczów) - Богатыревич, Богатырович
« Odpowiedź #177 dnia: Kwiecień 22, 2020, 02:02:08 pm »
Zapewne to jacyś Bykowscy powiązani także z moją rodziną z Paszyc...

https://gw.geneanet.org/szczuka?lang=en&pz=elz+bieta&nz=szczuka&p=karol&n=bykowski&oc=1

http://forum.rodygrodzienskie.pl/index.php?topic=698.msg781#msg781

Akt zgonu nr 100/1858 Żołudek
Karola Bykowskiego, umarł w Paszycach w wieku 70 lat, zostawił żonę Anielę synów: Józefa,
Wincentego, Kazimierza, Jana, Dominika.

Akt zgonu nr 221/1909 Żołudek
Jana Bykowskiego, zmarłego w Paszycach dnia 11.XI.1909 ze starości w wieku 76 lat, zostawił
synów: Władysława, Augustyna, córki: Józefę oraz Stanisławę

Akt zgonu nr 168/1906 Żołudek
Michalina Bykowska umarła w Paszycach w wieku 46 lat, zostawiła męża: Jana, synów:
Władysława, Augusta, córki: Józefę oraz Stanisławę.

Akt ślubu nr ?/1856 Różanka (Poźniakowszczyzna)
Jan Bykowski syn Rafała i Rozalii +
E…? córka Iwana i Teofili
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 22, 2020, 02:06:46 pm wysłana przez Rafał Jurowski »

Offline RyszardBencko

  • Newbie
  • *
  • Wiadomości: 10
  • Karma: +0/-0
Odp: Ród Bohatyrewiczów (Bohatyrowiczów) - Богатыревич, Богатырович
« Odpowiedź #178 dnia: Kwiecień 22, 2020, 03:19:52 pm »
Panie Tadeuszu,niestety w parafii Różanka  brak jest innych metryk  umożliwiających  identyfikację   imienia ojca Augustyna  Bykowskiego.  Jednakże na podstawie zachowanych metryk chrztów  z okresu, kiedy narodził się Augustyn , można  wyróżnić kilka małżeństw z okolicy Pozniakowszczyzny  noszących nazwisko  Bykowski . Ponieważ z metryki  pogrzebowej  z 1840 r. wynika , że Augustyn miał 26 lat , to prawdopodobnie urodził się około 1814 roku.  Wyszczególnione niżej małżeństwa o  nazwisku „Bykowski”  stawali się rodzicami w okresie 1810-1820 , a obok zamieszczam linki do jedne z metryk ( niektóre pary posiadają kilka metryk z tego przedziału czasowego) :

Jan , Marianna
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CS9Q-RSCQ-C?i=41&cat=1059928

Ambroży,  Anna
 https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CS9Q-RSC7-H?i=44&cat=1059928

Jan,  Magdalena
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CS9Q-RSC3-1?i=42&cat=1059928

Rafał,  Rozalia
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CS9Q-RSCW-6?i=45&cat=1059928

Ludwik , Dominika
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CS9Q-RSC3-M?i=68&cat=1059928

Natomiast w parafii  Różanka zachowała się metryka  ( nr 20 )  ze ślubu  zawartego przez Stefana Kraśnika z Joanną Brodowską w dniu 31 czerwca 1829.
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-C9B8-MS3G-Y?i=51&cat=2325460 Zarówno w tym przypadku, jak też  w roku 1845 podczas zawierania związku z Anielą Bykowską ,jako rodzice  Stefana Kraśnika wymienieni są :  Szymon i Anna Hubicz.

Pozdrawiam ,
Ryszard

Offline Tadeusz

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 117
  • Karma: +0/-0
Odp: Ród Bohatyrewiczów (Bohatyrowiczów) - Богатыревич, Богатырович
« Odpowiedź #179 dnia: Kwiecień 22, 2020, 04:46:03 pm »
Dziękuję panie Ryszardzie.
Z pańskiego zapisu wynika, że myliłem sie co do ilości małżeństw Stefana Kraśnika. Ten Aleksander to  syn z jego pierwszego malżeństwa jest odnotowany przez Cz. Malewskiego jako właściciel gospodarstwa w Pozniakowszczyźnie.
Popzdrawiam.
tadeusz.