Autor Wątek: Błędy w indeksowanych księgach  (Przeczytany 4324 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Ata

  • Jr. Member
  • **
  • Wiadomości: 84
  • Karma: +2/-0
Błędy w indeksowanych księgach
« dnia: Maj 23, 2017, 06:56:53 pm »
Zakładam ten wątek, aby zamieszczać w nim informacje na temat błędów w księgach, które mogą mieć znaczenie dla osób poszukujących przodków.

W księdze Grodno Fara - urodzenia 1829 - brak jest aktów od 227 do 237 (wpisy od 24.09.1829 do 5.10.1829). Prawdopodobnie skrybie umknęła jedna kartka podczas przepisywania z unikatu. 

pozdrawiam
Ata


Dzięki uprzejmości Pana Albina i Jego Kolegi,  w indeksach urodzeń z 1829 r. zamieszczonych w genetece znalazły się  ww. brakujące akty.
« Ostatnia zmiana: Sierpień 16, 2018, 08:50:13 am wysłana przez Ata »
Szukam rodzin GRZYMAJŁO, OKULICZ, JURCEWICZ

Offline A. Rybalko

  • Test
  • Hero Member
  • *
  • Wiadomości: 596
  • Karma: +1/-0
Odp: Błędy w indeksowanych księgach
« Odpowiedź #1 dnia: Maj 23, 2017, 11:31:31 pm »
Dobry pomysł, Ato.

Należy brać pod uwagę, że odpisy sporządzano w 2-3 kopiach i w każdej z nich mogły być błędy. Indeksując parafię Repla korzystałam początkowo z mało znanej kopii z Biblioteki Wróblewskich w Wilnie w celu wyszukania niektórych metryk. Następnie podjęłam się indeksacji z kopii "mormońskiej", której oryginał znajduje się w Archiwum Panstwowym w Wilnie. Okazało się przy tym, ze kopie nie są identyczne, w jednej brakowało jednego, w drugiej - czego innego i na odwrót. Naturalnie nie byłam w stanie zbadać tego do końca, ale błędy musiały być nierzadkie, skoro stały się zauważalne już w tych kilkudziesięciu metrykach. Co ciekawe, w kopii mormońskiej brakowało calej strony, która odnalazła się w kopii "Wróblewskich" w podwójnym wymiarze. Wygląda na to, że strony przy zszywaniu ksiąg jakoś się przemieszały.

Pozdrowienia,
Alicja

Offline Ata

  • Jr. Member
  • **
  • Wiadomości: 84
  • Karma: +2/-0
Błędy w indeksowanych księgach
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpień 16, 2018, 08:41:18 am »
W księdze małżeństw z fary w Grodnie z 1872 r. brak jest aktów 29-31.  Z pierwotnej numeracji księgi wynika, że brak jest jednej karty w tejże księdze (nr 63).  Brakuje w metrykach również aktu nr 36, który prawdopodobnie przeoczył kopista.
Uwagi dotyczą księgi na FS, czyli kopii z NIAB w Grodnie.

Małgorzata

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSMW-ZSRW-7?i=480&cat=1046002
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSMW-ZSBK-S?i=482&cat=1046002
Szukam rodzin GRZYMAJŁO, OKULICZ, JURCEWICZ

Offline Albink

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 194
  • Karma: +1/-0
Odp: Błędy w indeksowanych księgach
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpień 16, 2018, 04:17:38 pm »
Wg podanego źródła w 1872 roku w Farze było 48 ślubów. W kopiach ksiąg znajdujących się w AA w Białymstoku tych ślubów było 52. Czyli "u mormonów" /nie z ich winy/ brakuje jeszcze ostatniej kartki ze ślubami z 1872 roku.
Pozdrawiam
Albin

Offline Ata

  • Jr. Member
  • **
  • Wiadomości: 84
  • Karma: +2/-0
Odp: Błędy w indeksowanych księgach
« Odpowiedź #4 dnia: Listopad 06, 2018, 10:48:55 pm »
Mam dobrą informację dla osób zainteresowanych parafią Jałówka:
Księga chrztów  opisana na FS jako Świsłocz 1699-1792 nie jest księgą ze Świsłoczy. Jest to księga chrztów z parafii Jałówka.  Księga na okładce i stronie tytułowej została błędnie opisana.  W archiwum i na FS zakwalifikowano ją, zgodnie z tym błędnym tytułem, jako Świsłocz, zamiast Jałówkę.
Dotyczy to egzemplarza znajdującego się w LVIA - fond 604 inw.13 vol 52.  Na FS - film 2440578 item 4. (DGS 7791045).

Zatem w choć na FS Jałówka jest dostępna od 1797, to w rzeczywistości jest też z lat 1699-1792.

Miejscowości tej parafii  występujące  w księdze to m.in.: Jałówka, Zaleszany, Nowosady, Rudnia, Lasoty, Lewoniewicze/Leonowicze, Podozierany, Łupianka, Bachurowszczyzna, Kołodzieżna, Boroswszczyzna, Kieturyki, Dublany, Rakowszczyzna, Kołosy, Stoki, Bliskowszczyzna, Wierobie.
Pozdrawiam
Małgorzata
Szukam rodzin GRZYMAJŁO, OKULICZ, JURCEWICZ

Offline Ata

  • Jr. Member
  • **
  • Wiadomości: 84
  • Karma: +2/-0
Odp: Błędy w indeksowanych księgach
« Odpowiedź #5 dnia: Listopad 10, 2018, 04:07:40 pm »
Księgi unickie z Podorska
Księga z lat 1786-1827 opisana w archiwum w Grodnie jako księga r.-k. chrztów, małżeństw i zgonów z Porozowa   jest w rzeczywistości księgą z  cerkwi unickiej Podorskiej z dekanatu wołkowyskiego unickiego.  Jest to księga chrztów. 
W księdze zdarzają się pojedyncze chrzty oddawane przez parocha katolikom (w akcie chrztu katolików zaznaczony jest  sam chrzest, w akcie unitów - chrzest i bierzmowanie).

Uwaga dotyczy księgi z  fondu 895 op. 3 d.1
link do księgi na FS film 2101294 It 6
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSMW-7SQQ-T?i=636&cat=742368

Małgorzata
« Ostatnia zmiana: Listopad 10, 2018, 04:14:51 pm wysłana przez Ata »
Szukam rodzin GRZYMAJŁO, OKULICZ, JURCEWICZ

Offline A. Rybalko

  • Test
  • Hero Member
  • *
  • Wiadomości: 596
  • Karma: +1/-0
Błędy w indeksowanych księgach - katolicka parafia Jeziory
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpień 18, 2020, 10:06:05 pm »
Podczas uważniejszego przyglądania się niektórym rodzinom udało mi się zauważyć kilka błędnych zapisów. Większość z nich dotyczy metryk chrztów z roku 1821, nazwiska męża i żony zostały omyłkowo zamienione miejscami. Ten błąd powstał przy przepisywaniu danych, jako chrzczących podano parochów z okolicznych unickich parafii. Przypuszczenie o zamianie nazwisk miejscami potwierdzają dane dalszych metryk w obrębie poszczególnych rodzi oraz dane z metryk ślubu.

Innego typu „błędem” jest zapisanie nazwiska jako „Franciszkowicz” (w innym przypadku – Józefowicz czy Kazimierzowicz), co nie jest nazwiskiem, tylko imieniem ojca.

Dwa prawie identyczne akty (Szymon Bylczyński i Wiktoria Sipowicz) dotyczą prawdopodobnie dwóch różnych rodzin z dwóch okolic. Niestety przepisano identyczne dane dwa razy i nigdy nie dowiemy się na pewno, o jaką drugą rodzinę tu chodziło.

Poniżej podaję poprawki oraz linki do aktów, może komuś się przydadzą.

1815-04-29   Okolica Starzyna   Mikołaj   jest: Czarniewski   powinno być: Starzyński      Wincenty   Klara (wiadomo skądinąd, że to Klara z d. Czarniawska)
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CS9Q-GQW2-8?i=761&cat=1046887

1821.02.23   okolica Obuchowicze   Karol   jest: Franciszkowicz   powinno być: Obuchowicz      Jakub   Konstancja   jest: Obuchowicz powinno być: Bylczyńska
   https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-99D3-9JXX?i=853&cat=2325238

1821.02.26   okolica Tołoczki   Konstanty   jest:Tołoczko    powinno być: Zapolski      Szymon   Konstancja
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-99D3-9JXX?i=853&cat=2325238

1821.02.27   okolica Eysymonty   Ignacy   jest: Kozłowski   powinno być: Sierkuczewski      Ignacy   Bogumiła   jest: Sierkuczewska powinno być: Kozłowicka
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-99D3-9JXX?i=853&cat=2325238

1821.04.04   okolica Obuchowicze   Jerzy      Bylczyński      Szymon   Wiktoria   Sipowicz   https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-99D3-9JXX?i=853&cat=2325238
1821.04.06   o. Bylczyce   Jan      Bylczyński      Szymon   Wiktoria   Sipowicz   https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-99D3-9JXX?i=853&cat=2325238

1821.06.20   okolica Obuchowicze   Dominik   jest: Jurowski   powinno być: Obuchowicz      Wincenty   Ewa   jest: Obuchowicz powinno być Jurowska   
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-89D3-933T?i=854&cat=2325238

1821.06.22   okolica Obuchowicze   Klemens   jest Lewkowicz   powinno być Obuchowicz      Michał   Konstancja   jest Obuchowicz powinno być: Lewkowicz   
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-99D3-9N2B?i=855&cat=2325238

1821.12.01   okolica Obuchowicze   Aleksander   jest: Tołoczko   powinno być: Obuchowicz      Szymon   Eleonora   jest: Obuchowska powinno być Tołoczko   
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-99D3-9NV3?i=856&cat=2325238

1821.12.01   o. Obuchowicze   Adam   Cydzik   Obuchowski      Feliks   Katarzyna   Obuchowicz Cydzik   https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-99D3-9NV3?i=856&cat=2325238

1821.12.01   okolica Cydziki   Stefan    jest: Bylczyński   powinno być Cydzik      Paweł   Petronela   jest: Cydzik powinno być: Bylczyńska   
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-99D3-9NV3?i=856&cat=2325238

1823.02.25   Jurewicze   Elżbieta   jest: Bylczyński   powinno być: Jurowski      Franciszek   Karolina   jest: Jurowska powinno być: Bylczyńska   
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-99D3-LS9G-6?i=137&cat=2325238

« Ostatnia zmiana: Sierpień 19, 2020, 07:28:58 pm wysłana przez A. Rybalko »

Offline Sławomir Olczyk

  • Global Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Wiadomości: 420
  • Karma: +4/-0
    • Rody Grodzieńskie
Odp: Błędy w indeksowanych księgach
« Odpowiedź #7 dnia: Sierpień 20, 2020, 07:10:04 pm »
Droga Alicjo.

To wspaniała sprawa, którą tu przedstawiasz. Ten problem mamy wszyscy.

Ja spisuję obecnie Wielkie Eysymonty po kolei. Każdą okolicę i każdą wieś osobno.

Ile błędów popełnili kopiści wiem dzięki Żurnałom Proboszcza Eysymontowskiego i oryginalnej księdze pogrzebów, również dzięki spisom i wywodom.

Jerzy Dąbrowski najlepiej zna ten temat tej parafii. Ile się napracował przy Spisie parafii Wielkie Eysymonty z roku 1861 - tylko on wie, a ja się domyślam. A czynił to w czasie gdy nie było takiego łatwego dostępu do akt z lat 1769-1864. Musiał sam ściągać materiały, sam je fotografować, weryfikować...

To co tu piszę to przyczynek do doceniania faktycznej pracy takich ludzi jak Alicja Rybałko, Albin Kożuchowski, Alicja Miechowska czy wspomniany wcześniej Jerzy Dąbrowski. A wszystko co czynią - non profit. Czasem nawet dobrego słowa nie usłyszą. Stąd to piszę.

Ku refleksji.

Pozdrawiam serdecznie.

Offline A. Rybalko

  • Test
  • Hero Member
  • *
  • Wiadomości: 596
  • Karma: +1/-0
Odp: Błędy w indeksowanych księgach
« Odpowiedź #8 dnia: Sierpień 21, 2020, 04:06:57 pm »
Bóg zapłać, Sławku! Pobędę jeszcze chwilę przy Jeziorach, jeżeli coś jeszcze zauważę, to dopiszę w tym wątku.

Mamy niemało materiałów uzbieranych, teraz powoli pora na refleksję, na analizę. Mam nadzieję, że to podejście poprzez miejsce zamieszkania i u Ciebie okaże się owocne. Wbrew pozorom takich parafii z wieloma okolicami wcale nie było tak wiele. Należałoby powoli okolice z ich mieszkańcami wyłonić, uporządkować dane. To dużo pracy, ale nie pali się, powolutku. 

Offline A. Rybalko

  • Test
  • Hero Member
  • *
  • Wiadomości: 596
  • Karma: +1/-0
Błędy w indeksowanych księgach - c. d. parafia Jeziory
« Odpowiedź #9 dnia: Wrzesień 18, 2020, 10:59:56 am »
Zamieszczam poniżej wykaz dalszych błędów w księgach chrztów parafii Jeziory, do roku 1830. Nie zauważono żadnych błędów w księgach ślubów, na nich można polegać.
Błędy dotyczą metryk, przekazywanych z parafii unickich, w celu wniesienia ich do ksiąg katolickiej parafii. Zazwyczaj chodzi tu o zamienione miejscami nazwiska męża i żony. Cały rok 1821 należy potraktować jako "podejrzany" i zawsze sprawdzić, czy nie ma tam aby innych przypadków takiej zamiany.

A więc:

1821.10.20   o. Kozłowicze   Rozalia   jest: Oleński   powinno być: Sturejko      Wincenty   Joanna      https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-99D3-9N2B?i=855&cat=2325238

1821.12.01   o. Obuchowicze   Małgorzata   jest: Kulbacki   powinno być: Lisowski      Jan   Zofia   jest: Lisowska powinno być: Kulbacka   https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-99D3-9NV3?i=856&cat=2325238

1821.12.01   o. Obuchowicze   Antoni   jest: Pyrski   powinno być: Eysymont      Piotr   Marianna   jest: Eysymont powinno być: Pyrska   https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-99D3-9NV3?i=856&cat=2325238

1821.12.01   o. Obuchowicze   Salomea   jest: Radziwonowski   powinno być: Konstantynowicz      Andrzej   Magdalena   jest: Konstantynowicz powinno być: Radziwonowska   https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-99D3-9NV3?i=856&cat=2325238

1821.12.01   o. Tołoczki   Józef   jest: Pyrski   powinno być: Tołoczko      Benedykt   Teresa   jest Pyrska powinno być: Tołoczko   https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-99D3-9NV3?i=856&cat=2325238

1821.12.01   o. Obuchowicze   Franciszka   jest: Lisowski   powinno być: Obuchowicz      Adam   Magdalena   jest: Obuchowska powinno być: Lisowska   https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-99D3-9NV3?i=856&cat=2325238

1827.02.20   Huszczyce   Grzegorz   jest: Obuchowski   powinno być: Huszcza      Andrzej   Ewa   jest: Huszcza powinno być: Obuchowska   https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-99D3-LS34-V?i=920&cat=2325238

1827.04.08   o. Cydziki   Jerzy   jest: Nieciejeński   powinno być: Niedźwiedzki      Paweł   Franciszka   jest: Niedźwiedzka powinno być: Nieciejewska   https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-99D3-LSMB-V?i=921&cat=2325238

1827.05.10   o. Eysymonty   Tadeusz   jest: Tołoczko   powinno być: Cydzik      Józef   Zuzanna   jest: Cydzik powinno być: Tołoczko   https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-99D3-LSMG-4?i=924&cat=2325238

1827.09.26   Nowa Ruda   Michał   jest: Walentukiewicz   powinno być: Urmanowicz      Bartłomiej   Krystyna      https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QSQ-G9D3-L47J?i=931&cat=2325238

1829.03.30   o. Eysymonty   Marcin   jest: Malewicz   powinno być: Parchowski      Ferdynand   Eleonora   jest: Parchowska powinno być: Malewicz   https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-99D3-9ZHW?i=617&cat=2325238

1829.04.28   o. Eysymonty   Adam   jest: Czerniawski   powinno być: Eysymont      Antoni   Jozefata   jest: Eysymont powinno być: Czarniawska   https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-99D3-9ZHW?i=617&cat=2325238