Autor Wątek: Ród Bohatyrewiczów (Bohatyrowiczów) - Богатыревич, Богатырович  (Przeczytany 85818 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Tadeusz

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 171
  • Karma: +0/-0
Niestety w moich ostatnich ustaleniach zaistniał błąd. Wymieniony tam Wincenty Bohatyrewicz syn Józefa i Konstancji Poczobut nie należy do rodziny Ignacego z Żukiewiczów. W Genetece napisano, że urodził się w roku 1833 ale w księdze metrykalnej parafii Wielkoeysymontowskiej w roku 1833 jest napisane, ze urodził się on w roku 1815. W tym czasie Józef s. Ignacego był mężem Elżbiety Sarosiek, a po jej śmierci w roku 1819 poślubił Petronelę Strzałkowską.
Tak więc nadal nie wiem z jakiej rodziny i miejscowości był Józef Bohatyrewicz, który poślubił Konstancje Poczobut? Może ktoś pomoże wyjaśnić ten przypadek?
Tadeusz.

Offline Tadeusz

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 171
  • Karma: +0/-0
Poszukiwań ciąg dalszy.
W Genetece usiłowałem odnaleźć rodziców tego Józefa Bohatyrewicza, który w roku 1843 poślubił Karolinę Tołoczko. Niestety, mimo przejrzenia, we wszystkich możliwych wariantach w Genetece nie znalazłem Józefa Bohatyrewicza  ani jego żony Konstancji Poczobut. Szukałem w dziale - urodziny, śluby i zgony. I nic nie znalazłem, żadnego tropu. Może ktoś ma wiadomości na temat tej pary? Pomożecie? - pytam jak Gierek!!
Pozdrawiam.
Tadeusz.

Offline Gordian

  • Jr. Member
  • **
  • Wiadomości: 68
  • Karma: +0/-0
Z urodzoną Karoliną Tołoczkówną panną lat 23 z okolicy Wlk. Eysymontty ożenił się urodzony Wincenty (nie Józef!) Bohatyrewicz młodzian lat 28 z okolicy Żukiewicze - oboje z parafii Wlk. Eysymontty. Ślub był 14.11.1843r. Połączył Ks. Michał Siezieniewski.
Rodzice Wincentego: Józef Bohatyrewicz i Konstancja Poczobutt
Rodzice Karoliny: Bernard Tołoczko i Wiktoria Siezieniewska
Świadkowie: Urodzeni Franciszek Bohatyrewicz, Franciszek Banikowski i Jerzy Tołoczko

Według moich ustaleń ojciec Wincentego to Józef Bohatyrewicz syn Ignacego i Krystyny z Antuszewiczów ur. 1788-11-30 w okolicy Żukiewicze. Józef Bohatyrewicz zmarł 1844-02-14 w Żukiewiczach mając 63 lata pozostawił wdowę Petronelę ze Strzałkowskich i dzieci - 2 synów: Franciszek i Wincenty (od Konstancji Poczobuttówny) oraz córka: Rozalia (od Petroneli Strzałkowskiej)
Petronela ze Strzałkowskich Bohatyrewiczowa zmarła w Żukiewiczach 1864-11-26 mając 69 lat jako Petronela ze Strzałkowskich Bartoszewiczowa! (tak to jest odnotowane w KM), wdowa, pozostawiła córkę Rozalię.
O tym że Józef Bohatyrewicz miał 2 synów z wcześniejszego niż z Petronelą małżeństwa przekonywa m.in. zapis w księdze wizyty parafii eysymonttowskiej z 1836 roku gdzie w Żukiewiczach w domu nr 26 zanotowano:

JP Józef Bohatyrewicz                                                        60 [lat]   
  Małżonka Jego Pietrunella                                                        40 [lat]
      Synowie Ich 1go Małżeństwa     Franciszek       23 [lat]   
                                                 2gi Wincenty                     20 [lat]   
        Córka Ich 2giego Małżeństwa Rozalia                                16 [lat]


Na koniec jeszcze informacja iż ojcem Ignacego Bohatyrewicza był Stefan Bohatyrewicz
Pozdrawiam
Gordian
« Ostatnia zmiana: Luty 17, 2021, 08:08:41 pm wysłana przez Gordian »

Offline Sławomir Olczyk

  • Global Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Wiadomości: 473
  • Karma: +4/-0
    • Rody Grodzieńskie
Zgadza się.

Akt nr 16. WE. 14.11.1843. Urodzeni Wincenty Bohatyrewicz, l. 28, s. Józefa i Konstancji z Poczobuttów, urodzony i zamieszkały w okolicy Żukiewicze i Karolina Tołoczko, l. 23, c. Bernarda i Wiktorii z Siezieniewskich, urodzona i zamieszkała w okolicy Wielkie Eysymontty. Świadkowie urodzeni Stanisław Franciszek Bańkowski, Franciszek Bohatyrewicz, Jerzy Tołoczko. Podpisali wszyscy z wyjątkiem młodej. MS.

Pozdrawiam serdecznie.

Offline Tadeusz

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 171
  • Karma: +0/-0
Te fakty są mi znane. Ale uwzględniając ostatni wpis pana Jerzego "Gordian " i p. Olczyk ja rodzinę Józefa Bohatyrewicza s. Ignacego z okolicy Żukiewicze w par. Wielkoeysymontowskiej widzę w następującym ksztalcie:
1. Józef bohatyrewicz był trzykrotnie żonaty.

- pierwsze małżenśtwo z Elżbietą Sarosiek w r. 1812. Mieli 2 synów - Jana i franciszka ur. w r. 1813. Elżbieta Sarosiek zmarla w r. 1813 lub na początku 1814 roku
- drugie malżeństwo z Konstancją Poczobut w roku 1814. - nigdzie nie odnotowane. Z tego małżeństwa urodziło się 2 synów. Wincenty ur. w ro 1815. jest to odnotowane w księdze chrztow parafii Wielkoeysymontowskiej w roku 1833. Jest skan w Genetece. i Franciszek ur. chyba w roku 1816 i brak zapisu w Genetece, ale w  dok. z roku 1832  jest odnotowany w Żukiewiczach jako mający lat 19 a w dok. parafialnym z roku 1836 mający lat 20. Być może był jeszcze syn Teodor ur. w r. 1817. Konstancja zmarła w roku 1817 - jest odnotowana w Genetece choć niezbyt śzczegółowo.
- trzecie małżeństwo zawarł w roku 1819 z Petronelą Strzałkowską, jest to udokumentowane w Genetece i innych dokumentach. Dzieci z tej rodzny są znane.
      Są to moje ustalenia na podstawie dokumentów i poszlak. Jeżeli gdzieś popełniłem błąd w tym rozumowaniu to proszę o jego sprostowanie.
Pozdrawiam.
Tadeusz.

Offline Albink

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 204
  • Karma: +1/-0
W genetece jest odnotowany ślub Józefa Bohatyrewicza z Konstancją Jodkowską /inne nazwisko Poczobut/ w 1812 roku. Również w genetece jest zgon Konstancji Bohatyrewicz w 1818 r. Elżbieta z Sarosieków, wspomniana jako pierwsza żona Józefa, zmarła w 1841 roku /również wymieniona w genetece/. Te dane nie bardzo pasują do teorii potrójnego małżeństwa Józefa.
I jeszcze jedna uwaga, moim zdaniem wymieniony tu Józef Bohatyrewicz nie był synem Ignacego i Krystyny. Nie mam dowodów, ale dane ze spisów parafialnych jak i metryki zgonu nie dają podstaw do takiego twierdzenia.
« Ostatnia zmiana: Luty 19, 2021, 04:34:55 pm wysłana przez Albink »
Pozdrawiam
Albin

Offline Tadeusz

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 171
  • Karma: +0/-0
Szanowny Panie Albinie.
Nie wiem w jaki sposób Konstancje Jodkowską przemienił w Konstancje Poczobut? Józef Bohatyrewicz s. Ignacego i Krystyny ur. W Żukiewiczach w roku 1788. Jest to odnotowane w Genetece. Zakładam, że w Żukiewiczach na początku XIX wieku mieszkała, w domu nr 26 tylko jedna rodzina Ignacego Bohatyrewicza i Krystyny, która w księgach metrykalnych zapisywana jest 1- beż nazwiska panieńskiego, 1- jako Andruszkiewicz, która w roku 1773 zawarła związek małżeński z Ignacym Bohatyrewiczem i występuje też jako matka kilku dzieci z tej rodziny, 3- jako Antuszewska oraz 4 - jako Antoszewska. Jeżeli było tak jak piszę to w tej rodzinie było 10 dzieci. Wszystkie są odnotowane w Genetece. A może nawet i 11. gdyż wśród zmarłych dwie Marianny, zmarły w latach 1795 i 96. W Genetece, w roku 1812 jest też odnotowany ślub Józefa Bohatyrewicza z Elżbietą Sarosiek i w następnym roku urodziło się ich dziecko. Nie odnalazłem natomiast śladu o ślubie Józefa z Konstancją Poczobut a jedynie jej istnienie jest odnotowane w akcie chrztu z olejów ich syna Wincentego w roku 1833, że urodził się w roku 1815. Taka sama informacja jest zapsana w akcie św roku 1843, w akcie ślubu Wincentego z Karoliną Tołoczko.  Dla mnie nie jest jasne skąd pochodziła Konstancja Poczobut.
T
Pozdrawiam.
Tadeusz.





Offline Gordian

  • Jr. Member
  • **
  • Wiadomości: 68
  • Karma: +0/-0
W znanych mi Reviznych Skazkach z roku 1795 jest odnotowanych 4 Józefów Bohatyrewiczów.
Jeden to wyżej wymieniamy w okolicy Żukiewicze jako 7 letni syn Ignacego i Krystyny Antuszewskiej. Tenże został och. 1788-11-30 a zmarł 1844-02-14 w Żukiewiczach w wieku 63 lat i pozostawił wdowę Petronelę ze Strzałkowskich oraz dzieci - 2 synów: Franciszek i Wincenty (od Konstancji Poczobuttówny) oraz córkę Rozalię (od Petroneli Strzałkowskiej).
Trzej pozostali są odnotowani w okolicy Bohatyrewicze w par. Łunna.
I tak
W domu nr 4 jest Poymak(?) Józef Bohatyrewicz lat 31 (czyli ur. ok. 1764). W skazce nie podano imienia jego ojca.
W domu nr 14 jest Józef Bohatyrewicz lat 11 (czyli ur. ok. 1784). Jest to syn Stanisława i Anieli. Mieli oni jeszcze inne dzieci: Antoniego, Onufrego i Benedyktę.
Wreszcie trzeci Józef zapisany na końcu listy jak sierota pokątnie mieszkający Józef Bohatyrewicz lat 9 (czyli ur. ok. 1789). W skazce nie podano imienia jego ojca.

Jak widać jest 3 Józefów w podobnym wieku więc może z Sarosiekówną ożenił się albo syn Stanisława albo ów sierota?

Pozdrawiam
Gordian
« Ostatnia zmiana: Luty 20, 2021, 10:04:31 pm wysłana przez Gordian »

Offline Sławomir Olczyk

  • Global Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Wiadomości: 473
  • Karma: +4/-0
    • Rody Grodzieńskie
Szanowni Państwo.

Nie ma najmniejszej wątpliwości, że Elżbieta z Sarosieków, która co prawda pochodziła z okolicy Żukiewicze, lecz poślubiła Józefa Bohatyrewicza z innych stron. Ich pierwszy syn rodzi się w par. Indura, w okolicy Hlebowicze. Owszem zmarła w Żukiewiczach, lecz zapewne w domu brata - Ignacego. Przy akcie zgonu podano jako synów Jana i Teodora, co w żaden sposób nie łączy się z osobą Józefa zamieszkałego w Żukiewiczach, gdyż pisana też była wdową.

I nie ma też wątpliwości, że pierwszą żoną Józefa Bohatyrewicza z okolicy Żukiewicze był Konstancja z Poczobutów 1v. Adamowa Jodkowska. To ona była matką jego synów.

A p. Tadeuszowi powiem, że warto czasem zaufać ludziom, którzy od wielu lat zajmują się tym terenem.

Pozdrawiam wszystkich serdecznie.


Offline Albink

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 204
  • Karma: +1/-0

Panie Tadeuszu
Broni Pan swojej hipotezy, to dobrze. Ale spójrzmy na fakty, a nie domysły.
Szanowny Panie Albinie.
Nie wiem w jaki sposób Konstancje Jodkowską przemienił w Konstancje Poczobut? Nie odnalazłem natomiast śladu o ślubie Józefa z Konstancją Poczobut
Pozdrawiam.
Tadeusz.
Pisałem, że w 1812 roku Józef Bohatyrewicz wziął ślub z Konstancją Jodkowską. Była to wdowa z domu Poczobut. Tak to "przemieniłem" Jodkowską w Poczobutównę. To jest odpowiedź na dwie powyższe wątpliwości. Skąd się wzięła Konstancja Jodkowska zd. Poczobut? Otóż w 1800 r w parafii Usnarz ślub bierze Adam Jodkowski z Konstancją Poczobutówną z Petelczyc z par. usnarskiej.  Adam Jodkowski umiera w 1811 r w Żukiewiczach, a Konstancja wychodzi za mąż za Józefa Bohatyrewicza. Konstancja z kolei umiera w 1818 r w Żukiewiczach. Józef Bohatyrewicz bierze wtedy ślub z Petronelą Strzałkowską w 1819 roku. Ten Józef umiera w 1844 roku, Petronela w 1864r, oboje w Żukiewiczach. To są fakty.
Natomiast sprawą do rozstrzygnięcia jest ustalenie, o którego Józefa Bohatyrewicza tu chodzi? Nie sądzę, żeby to był syn Ignacego i Krystyny, chociaż nie można tego wykluczyć. To nie jest akurat moja "działka" do rozpracowania, na ten wątek zajrzałem tylko z ciekawości i takie wyciągnąłem wnioski. Osoby tym zainteresowane powinny poszperać w dokumentach, bo na podstawie samej geneteki i domysłów nie dojdą do prawdy.
Pozdrawiam
Albin

Offline Gordian

  • Jr. Member
  • **
  • Wiadomości: 68
  • Karma: +0/-0
Panie Albinie!
Gratuluję czujności! na "nieswoim terenie". Rzeczywiście Józef o którym mówimy nie musi być synem Ignacego. Z Konstancją a potem z Petronelą mógł się ożenić inny niż "Ignacowy" Józef Bohatyrewicz. Dotychczas pomijałem w rozważaniach uznając za błąd w metrykach treść zapisu przy zgonie żony Ignacego Bohatyrewicza - Krystyny z Antuszewiczów/Antuszewskich.
Zmarła ona 1828-02-16 w Żukiewiczach i jak zapisano miała 75 lat. Zapisano ją jako Krystynę z Antusewiczów Bohatyrewiczową wdowę po Ignacym Bohatyrewiczu która pozostawiła 3 córki: Elżbietę, Bogumiłę i Anielę.
Jak widać brakuje wzmianki o synu Józefie.
Ale zwracam też uwagę iż najpewniej to córka Ignacego Elżbieta Bohatyrewiczowna panna z Żukiewicz dn. 1816-06-18 w Eysymonttach wzięła ślub z Andrzejem Poczobuttem młodzianem z okolicy Poczobutty w parafii Indura, bo innej takiej w Żukiewiczach nie było. Więc pewien "kierunek na okolicę Poczobutty" u potomków Ignacego był.

Pozdrawiam
Gordian
« Ostatnia zmiana: Luty 21, 2021, 05:59:02 pm wysłana przez Gordian »

Offline Sławomir Olczyk

  • Global Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Wiadomości: 473
  • Karma: +4/-0
    • Rody Grodzieńskie
Szanowni Państwo.

Moim zdaniem ks. Siezieniewski nie pominąłby syna w akcie zgonu Krystyny. Widać inne dzieci nie żyły. Elżbieta wyszła za mąż za Andrzeja Poczobuta, Bogumiła za Sebastiana Sarosieka, a Aniela za Antoniego Cydzika.

Co do omawianego Józefa, to przybył z zewnątrz parafii. Konstancja była młodą wdową z dziećmi, w tym synem Janem Jodkowskim i potrzebowała kogoś, kto jej pomoże prowadzić gospodarstwo. Istnieje dokument NIABG F.92, d. 258, k. 180v-181, gdzie ten właśnie Józef jest wymieniany jako syn Tadeusza, z żoną Petronelą, synami Franciszkiem i Wincentym oraz z córką Rozalią. Ta ostatnia poślubiła najpierw Antoniego Zaniewskiego, a następnie Józefa Cydzika. Jej dzieci z Antonim Zaniewskim co najmniej po roku 1853 zamieszkały w Żukiewiczach, co potwierdza spis z 1861 roku.

Pozdrawiam Państwa serdecznie.

Offline Tadeusz

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 171
  • Karma: +0/-0
Szanowni Panowie.
Uwzględniając wszystkie Wasze sugestie i podawane informację uważam że:
 Rodzin tego Józefa syna Tadeusza to oddzielna rodzina mieszkająca w Żukiewiczach. Znalazłem dokument z roku 1832 w którym dokładnie pisze że ]ózef  Bohatyrewicz s. Tadeusza lat 47 z żoną Petronelą synami Franciszkiem i Wincentym oraz z córką Rozalią lat 12 mieszkali w Żukiewiczach, mieli 2 dziesięciny ziemi i z tego się utrzymywali.
  Natomiast pozostaje aktualne pytanie co do dalszych losów Józefa syna Ignacego. I na tym zamierzam teraz się skupić.
Pozdrawiam
Tadeusz.

Offline Tadeusz

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 171
  • Karma: +0/-0
Nawiązując do wcześniejszych wypowiedzi dotyczących Józefa Bohatyrewicza, kóry w roku 1812 zamieszkał w Żukiewiczach par. Wielkoeysymontowskiej uważam że;
- Józef Bohatyrewicz syn Tadeusza był wyznania unickiego i stąd brak materiałów dotyczących urodzin jego pierwsych synów Franciszka i ur. w r. 1813 i Wincentego ur. w r. 1815.. Kolejne dzieci z drugiego małżeństwa były chrzczone w kościele katolickim.
- Ten Józef urodził się zapewne w Pieszczance lub Kotrze gdzie mieszkało wielu wyznawców - unitów. Jego ojciec Tadeusz mieszkał w Pieszczance i był bratem Stefana Bohatyrewicza syna Mateusza, mieszkającego w Jurewiczach. Brat Stefana - Piotr mieszkał w Żukach i początkowo też był wyznania unickiego. Za tym przemawia zapis w księdze szlachty grodzieńskiej, w której stwierdzono, że Stefan Bohatyrewicz ubiegając się o potwierdzenie szlachectwa powoływał się na dokumenty wywodowi przedstawione przez mieszkającego w Pieszczance stryjecznego brata Tadeusza Tadeusza.
- konsekwencją tych ustaleń jest domysł, że Mateusz Bohatyrewicz, który przechodzi w dokumentach z XVIII wieku jako mieszkaniec okolicy Żuki i Kotra był bratem Stanisława, którego synem był Tadeusz - ojciec przedmiotowego Józefa.
- Brak w Genetece zapisów dotyczących urodzenia, małżeństwa i zgonu Tadeusza wynika z faktu iż brak dostępu do odpowiednich aktów metrykalnych parafii unickich. W przypadku małżeństw mieszanych mężczyźni zachowywali wyznanie unickie a kobiety katolickie.
- z powyższych ustaleń wynika, że ten Józef Bohatyrewicz, który najpierw poślubił wdowę Konstancję Poczobut 1.v. Jodkowską a potem ożenił się z Petronelą Strzałkowską to daleki mój krewny - po kądzieli.
 - Nadal poszukuję wiadomości o losach Józefa Bohatyrewicza s. Ignacego z okolicy Żukiewicze par. Wielkonieszawska.
Pozdrawiam.
Tadeusz.

Offline Sławomir Olczyk

  • Global Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Wiadomości: 473
  • Karma: +4/-0
    • Rody Grodzieńskie
Nawiązując do wcześniejszych wypowiedzi dotyczących Józefa Bohatyrewicza, kóry w roku 1812 zamieszkał w Żukiewiczach par. Wielkoeysymontowskiej uważam że;
- Józef Bohatyrewicz syn Tadeusza był wyznania unickiego i stąd brak materiałów dotyczących urodzin jego pierwsych synów Franciszka i ur. w r. 1813 i Wincentego ur. w r. 1815.. Kolejne dzieci z drugiego małżeństwa były chrzczone w kościele katolickim.

Panie Tadeuszu.

Tylko, że ów Franciszek urodził się w Żukiewiczach 4.10.1813 i dnia następnego był ochrzczony w kościele w Wielkich Eysymontach. Tutaj skan: https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CS93-H9VC-W?i=34&cat=1046939, stąd teza o tej unickości jest raczej ryzykowna w tym przypadku.

Warto samemu czasem posprawdzać, gdyż indeksy robią ludzie i popełniają błędy. Do tego ekstrakty z lat 1802-1818 są często niepełne.

Pozdrawiam Pana serdecznie.
« Ostatnia zmiana: Luty 26, 2021, 12:41:51 pm wysłana przez Sławomir Olczyk »