Autor Wątek: Ród Bohatyrewiczów (Bohatyrowiczów) - Богатыревич, Богатырович  (Przeczytany 81727 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline Tadeusz

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 169
  • Karma: +0/-0
Według mnie trzeba do ostatniego wpisu dodać małą poprawkę. Ten Jan Bohatyrowicz był synem Jana Bohatyrowicza i Franciszki Strzałkowskiej. Urodził się w okolicy Bohatyrowicze dnia 26 lipca 1798 roku. W 1832 roku w spisie szlachty z okolicy Bohatyrowicze już nie figuruje. Data urodzenia zgadzałaby się z wiekiem odnotowanym w księdze metrykalnej zgonów parafii w Ławaryszkach. Dziękuję za uzupełnienie kolei losów ks, Jana. Choć trochę dziwi mnie ta profesura w Drohiczynie.
Tadeusz.

Offline Rafał Jurowski

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 735
  • Karma: +1/-0
Ksiądz Jan Bohatyrewicz należał do zakonu Pijarów (SchP). Dobrze byłoby napisać do ich archiwum, które mieści się w Krakowie, być może posiadają jakiś dokument, w którym można odnaleźć imiona jego rodziców? Wtedy byłby dowód na 100%. Może faktycznie ks. Jan Bohatyrewicz był synem Jana i Franciszki Strzałkowskiej jednak niewykluczone, że jeszcze jakiś Jan urodzony dokładnie w 1800 roku, się przed nami ukrył? :)
Mogę nawet sam napisać, bo ks. Bohatyrewicz mnie zainteresował :)

Wszystkich zainteresowanych przeszłością Pijarów na Ziemiach Polskich zapraszamy do kontaktu z  Archiwum:

pod adresem mailowym -  archiwum@pijarzy.pl

telefonicznie - 12 422 22 55 wew. 36

lub tradycyjnie pocztą  -  Archiwum Polskiej Prowincji Zakonu Pijarów,  31-015 Kraków, ul. Pijarska 2.

Godziny otwarcia czytelni Archiwum: poniedziałek- piątek 12.00 - 17.00
Korzystanie z zasobu Archiwum w innych godzinach po ustaleniu z Archiwistą       
« Ostatnia zmiana: Marzec 28, 2021, 04:34:32 pm wysłana przez Rafał Jurowski »

Offline Tadeusz

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 169
  • Karma: +0/-0
W Drohiczynie księża pijarzy pojawili się po kasacie jezuitów i przejęli prowadzoną przez nich szkołę. Była to szkoła podwydziałowa. Na początku lat 30 XIX wieku Władze carskie zlikwidowały szkołę podwydziałową prowadzoną przez pijarów w Drohiczynie i zorganizowali rosyjską szkołę. niedługo po tym i zakon pijarów został w Drohiczynie zlikwidowany. Jest w życiorysie ks. Jana Bohatyrewicza kilkuletnia przerwa przed podjęciem pracy w parafii w Żołudku. Być może pracował jako wikariusz w którejś z parafii w powiecie lidzkim?
Tadeusz.

Offline Rafał Jurowski

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 735
  • Karma: +1/-0
Ojcec Jan Fibek w swoim opracowaniu dotyczącym duchownych diecezji wileńskiej, korzystał z schematyzmów tej diecezji.
Może pojawiły się online jakiś nowe schematyzmy, nie uzględnione jeszcze w opracowaniu o. Jana Fibka, które pomogą w załataniu luki w życiorysie ks. Jana Bohatyrowicza?

http://pbc.biaman.pl/dlibra/publication?id=7993&tab=3
« Ostatnia zmiana: Marzec 28, 2021, 10:43:12 pm wysłana przez Rafał Jurowski »

Offline Tadeusz

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 169
  • Karma: +0/-0
Aby zostać księdzem zakonu pijarów Jan Bohatyrewicz musiał dość wcześnie wstąpić do zakonu, potem odbyć nowicjat a po nim dopiero kształcił się na księdza.
Przypuszczam, ze dość późno wstąpił do zakonu gdyż święcenia kapłańskie otrzymał dopiero w roku 1828., czyli - według moich wyliczeń - miał w tym czasie już 30 lat. Po wyświęceniu został w Drohiczynie nauczycielem - profesorem - w Podwydziałowej Szkole prowadzonej przez księży pijarów. Powstaje pytanie - kiedy i gdzie wstąpił do zakonu pijarów i czy wyświęcenia na księdza nastąpiło w Drohiczynie. Na to wskazuje rok wyświęcenia i podjęcia pracy w szkole podwydziałowej w Drohiczynie.
Tadeusz.

Offline Tadeusz

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 169
  • Karma: +0/-0
Skoro udało się zebrać szczegółowe dane o księdzu Janie Bohatyrewiczu to może uda się też zdobyć więcej wiadomości o Józefie Flawiuszu Bohatyrewiczu, który był złotnikiem w Wilnie w I połowie XVII wieku. Wraz z księdzem Wojciechem Surowskim - proboszczem kościoła św. Jana w Wilnie - był wykonawcą testamentu nauczyciela szkoły kościelnej -  Walentego Bartoszewskiego. Jozef Flawiusz był w jakiś sposób , może spokrewniony z Giblówną Zelichmacher, któr występowala o podział majątku, być może po jego śmierci. Zelikmacherowie/Zelig Macherowie? to niemiecka rodzina złotników wileńskich. Materiały na ten temat prawdopodobnie znajdują się w bibliotece Uniwersyteckiej w Wilnie. Ja niestety nie mam możliwości dotarcia do nich. Może ktoś ma takie dotarcie?
Tadeusz.

Offline dera23

  • Newbie
  • *
  • Wiadomości: 3
  • Karma: +0/-0
Odp: Ród Bohatyrewiczów (Bohatyrowiczów) - Богатыревич, Богатырович
« Odpowiedź #246 dnia: Kwiecień 05, 2021, 10:17:09 pm »
Był też i drugi Edward. To Edward Stefan syn Michała wywodzący się z okolicy Bohatyrowicze. Ten Edward Stefan został dopisany w roku 1892 do rodziny Franciszka s. Michała Bohatyrewicza - jego dziadka  mieszkającego w okolicy Bohatyrowicze. Który z nich to ten poszukiwany - nie wiem.
Tadeusz.
Dzień dobry,
Panie Tadeuszu dziękuje za wszystkie wiadomości, jest Pan skarbnicą wiedzy (jeśli mogę zapytać ska Pan posiada te wszystkie informacje dot. oczywiście Edwarda Bohatyrewicza)
pozdrawiam
Anna S.

Offline Tadeusz

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 169
  • Karma: +0/-0
Odp: Ród Bohatyrewiczów (Bohatyrowiczów) - Богатыревич, Богатырович
« Odpowiedź #247 dnia: Kwiecień 07, 2021, 04:54:16 pm »
Ustaliłem, że w pracy Leonarda Lepszego pt. Przemysł złotniczy w Polsce z roku 1933, na stronie 335 poz. 21, wśród złotników wileńskich zanotowano :” Bohater Józef (Bohatyrowicz) zł. wil. w l. 1828 – 1869.”
Tadeusz

Offline Tadeusz

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 169
  • Karma: +0/-0
Odp: Ród Bohatyrewiczów (Bohatyrowiczów) - Богатыревич, Богатырович
« Odpowiedź #248 dnia: Kwiecień 08, 2021, 10:02:46 am »
 W poprzednim zapisie  zaistniała pomyłka. Józef Bohaterowicz był złotnikiem w Wilnie w latach 1628 - 1669 a nie jak podałem w latach 1828 -1869. A to oznacza, że to nazwisko pojawiło się w Wilnie już  pod koniec XVI wieku.  Za pomyłkę przepraszam.
Tadeusz.

Offline Tadeusz

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 169
  • Karma: +0/-0
Seweryn Uruski w herbarzu napisał, że w roku 1859 Dominik Bohatyrewicz  był wicenamiestnikiem grodzkim Słonimia.
Nic nie wiem o tej rodzinie i potomstwie. Może ktoś ma informacje o nich?
Tadeusz.

Offline Tadeusz

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 169
  • Karma: +0/-0
Mała poprawka.
Nie w 1859 a w roku 1759.
Tadeus

Offline Rafał Jurowski

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 735
  • Karma: +1/-0
W książce Pana Aniszczenki Szalchta powiatu słonimskiego w XVIII wieku niestety nikt o nazwisku Bohatyrewicz nie został odnotowany.
Jedynie w książce dotyczącej powiatu wołkowyskiego jeden Antoni Bohatyrewicz się pojawia na sejmie w 10.02.1773 roku (Fond 1710 dz. 25 strona 281).

Offline Tadeusz

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 169
  • Karma: +0/-0
W powiecie Wołkowyskim w XIX wieku mieszkało kilka rodzin Bohatyrewiczów.
1. W par. Repla mieszkali Bohatyrewicze pochodzący z okolicy Mitkiewicze z par Wielkoeysymontowskiej, która należała do dekanatu grodzieńskiego ale obejmowała miejscowości z pow. Wołkowyskiego.
2. bohatyrewicze mieszkali również w par Wpłpa
3. W parafii Jałówka, w okolicy Berdowszczyzna też była rodzina Bohatyrewiczów.
Były także rodziny Bohatyrewiczów mieszkające w różnych parafiach powiatu lidzkiego.
Tadeusz.

Offline Tadeusz

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 169
  • Karma: +0/-0
W zamieszczonym przez Rafała Jurowskiego wykazie uczniów szkoły w Grodnie, na 20 miejscu jest Matylda Bohatyrewicz. Czy ktoś wie z ktorej rodziny Bohatyrewiczów ona pochodziła. Urodzona była zapewne około roku 1913.
Tadeusz.

Offline Gordian

  • Jr. Member
  • **
  • Wiadomości: 67
  • Karma: +0/-0
[...]
3. W parafii Jałówka, w okolicy Berdowszczyzna też była rodzina Bohatyrewiczów.
[...]
Czy na pewno w par. Jałówka była okolica Berdowszczyzna? To raczej błąd. Berdowszczyzna (ale folwark) położona była między okolicą Siemaszki a wsią Suhaki - obecnie sielsowiet Gudziewicze.
W par. Jałówka rzeczywiście musieli mieszkać Bohatyrewiczowie bo świadczą o tym ich nagrobki na cmentarzu. Co do tego z jakiej miejscowości pochodzili - nie mam informacji. 
Pozdrawiam
Gordian
« Ostatnia zmiana: Wczoraj o 05:56:32 pm wysłana przez Gordian »